معاون خرید فولاد مبارکه گفت: راه بومی‌سازی از سال ۱۳۸۰ تاکنون در فولاد مبارکه ادامه داشته و در حال حاضر این شرکت با ۶۸۰ شرکت دانش بنیان قرارداد همکاری امضا کرده است.

مصطفی عطایی پور، معاون خرید شرکت فولاد مبارکه در پنل تخصصی «مسیر پیشرفت» که با موضوع بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه برگزار شد، اظهار کرد: به منظور پایداری در حوزه بومی‌سازی و همکاری با شرکت‌های تولید کننده ضروری است که قراردادهای بلند مدت با شرکت‌های تولید کننده تجهیزات و قطعات فولادی انعقاد شود. در این راستا مصوبه‌ای را از هیئت مدیره دریافت کردیم که بتوانیم سه تا پنج سال قرارداد باز با شرکت‌های سازنده داشته باشیم.

وی افزود: این روش تضمین خوبی برای تداوم تولید شرکت سازنده برای اولین بار است.

معاون خرید فولاد مبارکه با بیان اینکه در فولاد مبارکه همه ساخت داخل را باور دارند، گفت: ما ساخت داخل را موازی با تأمین از خارج دنبال می‌کنیم و تا مادامی که از کیفیت این محصول اطمینان حاصل کنیم خرید خارجی را حذف خواهیم کرد.

معاون خرید فولاد مبارکه قرارداد باز با دانش‌بنیان‌ها را یکی از اصلی‌ترین حمایت‌های فولاد مبارکه از دانش بنیان‌ها دانست و ادامه داد: در حال حاضر فولاد مبارکه با ۶۸۰ شرکت دانش بنیان قرارداد همکاری دارد و ما باور داریم که راه بومی‌سازی در این شرکت ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ما در فولاد مبارکه قطعاتی را می‌سازیم که روزی باورش هم برایمان سخت بود، از همه سازندگان و پیمانکاران که پا به پای فولاد مبارکه آمدند، تمام ایراداتی که گرفتیم را تحمل کردند و به همکاری ادامه دادند قدردانی می‌کنم و امیدوارم این مسیر تا رسیدن به خط تولید فولادی کاملاً ایرانی ادامه پیدا کند.

۱۰۰ هزار کد متریال فولاد مبارکه ساخت داخل است

علی‌یار عراقی، مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه نیز در این پنل تخصصی با بیان اینکه این‌طور نیست که فولاد مبارکه در بحث بومی‌سازی هر کالا و یا تجهیزی را بومی‌سازی کند، اظهار کرد: در فولاد مبارکه کنترل مدیریت وجود دارد، اول توجیه اقتصادی بومی‌سازی را چک می‌کندو آینده نگری ما در این زمینه کاهش خرید از خارج است.

وی با بیان اینکه نگاه به بومی‌سازی در فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری است و به هزینه دیده نمی‌شود، ادامه داد: دهه ۸۰ مدیریت ساخت در فولاد مبارکه ایجاد شده، آن زمان ما راحت‌تر واردات می‌کردیم و تحریمی وجود نداشت، اما امروز افتخار می‌کنیم که ۱۰۰ هزار کد متریال فولاد مبارکه ساخت داخل است و این حاصل تصمیم مدیر ارشد سازمان در سال ۸۰ است و امروز ۹۲ درصد از خریدهای ما تولید داخل است.

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه با بیان اینکه خط تولید برای فولاد مبارکه مهم است در کنار آن فرایند بومی‌سازی را ادامه می‌دهد، گفت: اگر نیاز باشد خریدهای خارجی را نیز انجام می‌دهد و وقتی اطمینان کامل پیدا کرد، واردات را حذف می‌کند و به سمت داخل می‌آید و همه اقدامات با همدیگر همپوشانی دارد.

بومی‌سازی یک رسالت برای تک تک اجزای سازمان فولاد مبارکه است

مهدی شهیدی، رئیس بومی‌سازی شرکت فولادمبارکه نیز در این آئین با بیان اینکه بحث بومی‌سازی یک رسالت برای تک تک اجزای سازمان فولاد مبارکه است، اضافه کرد: بر این اساس فرایند بومی‌سازی را جهت کاهش ریسک به صورت تیم ورک انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در رابطه با بحث همکاری و توسعه بازار به شرکت‌هایی که با ما کار می‌کنند باید این نکته را متذکر شویم که فولاد مبارکه هیچ وقت رقیب و یا در مقابل شرکت‌هایی که کالا تأمین می‌کنند و بومی‌سازی می‌کنند، نیست. ما یک فرایند و کار تیمی را با این شرکت‌ها آغاز می‌کنیم تا به محصول برسیم، چشم انداز نهایی ما این است که شرکتی که با ما همکار است صاحب برند تجاری شده و سبد محصولش کامل شود و در نهایت بتواند در بازارهای بین‌المللی با رقبای خارجی رقابت کند.

وی ادامه داد: ما برای این کار در جلسات انتقال دانش که با سایر شرکت‌های فولادسازی داریم همه تجربه‌ها و اندوخته‌ها و همکاری‌ها را با شرکت‌های سازنده و دانش بنیان در اختیار آنها قرار می‌دهیم که آنها نیز از پتانسیل ایجاد شده استفاده کنند.

رئیس بومی‌سازی شرکت فولادمبارکه اضافه کرد: هرچه این شرکت‌ها به سمت برند شدن پیش روند به جای اینکه ما سیستم کنترل کیفی برای آنها راه اندازی کنیم، محصول را با فرایند کنترل کیفی تحویل می‌دهند، این شرکت‌ها سیستم تضمین کیفیت داخل خودشان راه‌اندازی می‌کنند و محصولی که از لحاظ کیفیت و قیمت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشند و نگاهی به نوآوری و توسعه محصول در رقابت با شرکت‌های خارجی داشته باشد، به ما تحویل خواهند داد.

منبع: ایراسین