محور اصلی فعالیت شرکت همراه (جاده، ریل، دریا،) احداث پایانه مکانیزه ریلی در غرب بندر شهید رجایی است که تکلیف اصلی ما توسعه پایانههای مکانیزه ریلی مرتبط با صنعت معدن و فلزات است.اگر بتوانیم در کشور پایانهداری را توسعهدهیم خصوصاً در مراکزی که بار را دریافت میکنند، میتوانیم یکی از مشکلات اصلی شرکتهای معدنی که فعالیتآنها حمل ونقل ریلی است را حل کنیم؛ بررسیها نشانمیدهد که امکان بهبود فعالیت ریلی در کشور وجود دارد و توسعه پایانهها میتواند به این موضوع کمک کند.
محسن نادری، مدیرعامل شرکت همراه (جاده، ریل، دریا) گفت : شرکت هیمکو در راستای اینکه بتواند بار را از مراکز صدور بار مانند کارخانجاتی که تولیدکننده مواد فله معدنی و یا محصولات فولادی هستند، از واگنها یا کامیونها دریافت کرده و در بنادر تخلیه کند، برای احداث یک پایانه مکانیزه ریلی قراردادی با سازمان بنادر منعقد کردهاست.
وی ادامهداد: این پروژه ۱۰ میلیون تنی در غرب بندر شهید رجایی بهعنوان قطب اصلی فعالیتهای فله معدنی در کشور میتواند گرهگشای بسیاری از مشکلات و راهنمای تولید و ساخت پایانهها در آینده نزدیک کشور باشد.
مدیرعامل شرکت همراه گفت : گام اول در این پروژه، احداث بخش دو میلیون تنی برای ساماندهی حمل و نقل مواد فله معدنی و انبارهای سنتی در غرب بندر شهید رجایی است.
گام دوم به میزان ۵ میلیون تن تجهیزات و امکانات در سایت بهصورت مکانیزه و با احداث یک واگنبرگردان و تجهیزات مکانیزه ریلی و متریال هندلینگ را در آنجا خدمت رسانی کنیم و در گام سوم با احداث اسکله و توسعه کار تا ۱۰ میلیون تن مواد فله معدنی و ۲ میلیون تن گوگرد را پوشش میدهیم.
وی ادامهداد: علاوه بر این پایانه، ۳۰ دستگاه واگن خریداری کردهایم که تمرینی است در حوزه فعالیتهای لجستیک ریلی و حمل ونقل ریلی که بعد از احداث این پایانه به ۶۰۰ واگن ارتقا پیدا خواهد کرد.
نادری با اشاره بههم تراز بودن مسیر اقتصادی معدن با نفت در کشور گفت: یکی از چالشهای اصلی شرکتهای معدنی و فولادی حمل و نقل و لجستیک است که طبعاً برای مواد فله معدنی که مصرف کننده اصلی این موضوع هستند و تناژ بالا را جابهجا میکنند، حملونقل ریلی از حملونقل جادهای مناسبتر است؛ اگر بتوان نیازهای مراکز صدور بار که پایانههای خوبی دارند و متصل به ریل کشور هستند را برطرف کنیم، ظرفیتهای ریلی کشور تا چندبرابر قابل استفاده میشود و میتوان در ۵ سال آینده شاهد تحولات جدی در صنعت حمل ونقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی در کشور باشیم.
مدیر عامل هیمکو با تأکید به اینکه کشور ما تشابه زیادی با کشور برزیل در حوزه معدن دارد گفت: امروزه هزینه حملونقل جادهای دو برابر ریلی تمام میشود بنابراین باید برنامهریزی شود و دولت بخش ریل موجود را در قالب ROT و BOT به معدنداران واگذار کند در این صورت صنعت معدن و لجستیک بهشدت فعال میشود.
نادری در پاسخ به این سؤال که جهت توسعه بخش معدن چه باید کرد، بیانکرد: اگر بهدنبال پیشرفت در حوزه معدن هستیم سه گام اساسی را باید در سه مرحله کوتاهمدت، میان مدت و بلندمدت برداریم: در اولین گام، بایستی پایانهها راهاندازی شود و پایانههای موجود در کوتاهمدت به بلوغ برسند و بتوانیم پایانههای بیشتری به سازمانهای بندری و ریلی کشور اضافه کنیم تا از ظرفیتهای موجود کشور بهره ببریم.
وی تصریحکرد: در میان مدت باید سیاستگزاری در زمینه حملونقل ریلی بر مبنای نیاز مصرفکننده اصلی طراحی و اجرا شود و در بلند مدت اگر در کشور بهدنبال توسعه زیرساختها در تمام حوزهها و اتمام پروژههای ناتمام هستیم باید موقعیت جدیدی مثل یک وزارت جدید به نام وزارتخانه ساخت تشکیل دهیم و تمام معاونت وزارتخانهها که که برای ساختوساز و اجرای پروژهها هزینه میکنند و افرادی که از دولت بودجه دریافت میکنند را زیرمجموعه این وزارتخانه قرار دهیم تا بتوان چالشهای اصلی را مدیریت و پروژههای مختلف را در اولویتبندی قرارداد .با این سه گام میتوان بهسرعت ظرف ۳ تا ۵ سال آینده شاهد پیشرفت و تحولات ویژه با امکانات موجود در کشور باشیم.
یادآور میشود شرکت هیمکو در صنعت پایانهداری، لجستیک و حملونقل ریلی فعالیت دارد و با محوریت شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (و معادن) و همچنین مشارکت سایر شرکتهای بزرگ معدنی ایران همچون تجلی توسعه معادن و فلزات، شرکتهای معدنی و صنعتی گلگهر، چادرملو و گهرزمین و شرکت سرمایهگذاری امید تاسیس شده و در حال فعالیت است.