شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان شرکتی که خود مولود انقلاب اسلامی ایران بوده و پیشران صنعت و پشتیبان سایر صنایع است، در طول دوره فعالیت خود، همواره شاهد رویدادهای موفقیت‌آمیز و مبارکی در زمینه خودکفایی در صنعت فولاد، تولید کمّی و کیفی محصولات و خلق دانش و ثروت و تکنولوژی بوده است و در ادامه مسیر، خود را وام‌دار و متعهد به آرمان شهدا و امام شهدا می‌داند و تا انقلاب حضرت بقیه‌الله‌الاعظم، مدافع گفتمان انقلاب اسلامی و حریم ولایت و اسلام و ایران عزیز خواهد بود.

 جنگ تحمیلی هشت‌ساله بخش عمده انرژی و توان مردم و حاکمیت را به مقوله دفاع مشغول کرد؛ با وجود این، زمانی که رزمندگان اسلام در جبهه جنگ به مقاومت و مقابله در برابر دشمن مشغول بودند، بخشی از رزمندگان مبارز در سنگرهای دیگری به مجاهدت و خدمت به نظام اسلامی می‌پرداختند تا ضمن پشتیبانی از جبهه‌ها، استقلال و خودکفایی را برای کشور به ارمغان بیاورند.

در بحبوحه جنگ، کلنگ احداث کارخانه‌ای فولادی در نقطه‌ای از مرکز ایران به زمین زده شد و این کارخانه چند سالی بعد از پایان جنگ با افتتاح نخستین کوره قوس الکتریکی در سال ۱۳۷۱، تحولی بزرگ را در عرصه تولید و خودکفایی در صنعت فولاد کشور ایجاد کرد.

تاریخ ملت ایران از ابتدای تحولات انقلاب اسلامی تا پیروزی رسیدن این انقلاب در سال ۱۳۵۷ و پس از آن تاکنون، مملو از تحولاتی خیره‌کننده در نگاه جهانیان بوده است. جنگ تحمیلی از سوی استکبار که پیش‌بینی می‌شد در کمتر از یک هفته ایران را مغلوب کند، هشت سال به طول انجامید و درنهایت با تحمیل خسارت‌های فراوان به دشمن، بدون هیچ نتیجه‌ای برای متخاصم به پایان رسید و با رشادت و سلحشوری و پایمردی و مقاومت مجاهدان فی‌سبیل‌الله و رزمندگان روح‌الله، حتی یک وجب از خاک میهن عزیز ایران کم نشد. دوران دفاع مقدس باعث شد تا در جای‌جای ایران و در میان فرد فرد ایرانیان، روحیه مقاومت و عدم تسلیم در برابر ظلم تقویت و تثبیت شود.

فشارها و تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی در طول دوران انقلاب اسلامی ادامه یافت و تقریباً بیشتر مسیرها برای تعامل اقتصادی و صنعتی با دنیای خارج محدود و ورود صنعت و تکنولوژی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به کشور مسدود شد. با وجود این، اراده ملت ایران و متعهدان و متخصصان وطن بر مقاومت و غلبه بر تهدید و تحریم و اتکا به توان داخل و خودکفایی در عرصه‌های مختلف قرار گرفت و به حول و قوه الهی و باوجود همه کارشکنی‌های بین‌المللی، ایران اسلامی مقتدرانه و باعزت، مسیر تعالی جایگاه و منزلت ایران و ایرانی را ادامه داد و بر شعار و گفتمان استقلال و آزادی‌خواهی خود استوار ایستاد.

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان شرکتی که خود مولود انقلاب اسلامی ایران بوده و پیشران صنعت و پشتیبان سایر صنایع است، در طول دوره فعالیت خود، همواره شاهد رویدادهای موفقیت‌آمیز و مبارکی در زمینه خودکفایی در صنعت فولاد، تولید کمّی و کیفی محصولات و خلق دانش و ثروت و تکنولوژی بوده است. این شرکت در اولین اقدام خود، در چهارم دی‌ماه سال ۱۳۷۱، افتتاح نخستین کوره قوس الکتریکی را در کارنامه خود به ثبت رساند. بهره‌برداری از این کوره، نشانه‌ای از توسعه فناوری‌های جدید در ایران به شمار می‌آید، زیرا استحصال فولاد در کوره‌های قوس الکتریکی در آن زمان نیازمند دانش و تکنولوژی روز و نیروی انسانی متخصص و زیرساخت‌های فنی و انرژی بود که این نیازها با تلاش و همت جهادگران صنعت فولاد در شرکت فولاد مبارکه تأمین شد و فولاد مبارکه توانست به‌عنوان نخستین شرکت ایرانی، از این روش برای تولید فولاد بهره ببرد.

کاهش مصرف انرژی، کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان راه‌اندازی، کاهش نیاز به سوخت‌های فسیلی، صرفه‌جویی در مصرف مواد خام و استفاده از آهن‌قراضه برای تولید فولاد و درنهایت افزایش بهره‌وری ازجمله مزایای استفاده از این روش تولید فولاد برای کشور است.

فولاد مبارکه ضمن گرامیداشت این رویداد مهم و پاسداشت تلاش‌های خستگی‌ناپذیر همکاران شرکت در افتتاح این کوره، مسیر عالمانه، آرمان‌خواهانه و عزت مدارانه ملت ایران برای دست‌یابی بی‌نیازی از شرق و غرب و کسب خودکفایی و استقلال صنعتی را باقوت و قدرت ادامه می‌دهد و در هفته دفاع مقدس با تکریم و تعظیم مقام شامخ شهدای دوران دفاع مقدس و خانواده معظم و صبور ایشان، خود را وام‌دار و متعهد به آرمان شهدا و امام شهدا می‌داند و تا انقلاب حضرت بقیه‌الله‌الاعظم، مدافع گفتمان انقلاب اسلامی و حریم ولایت و اسلام و ایران عزیز خواهد بود.

محمد جواد براتی

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه

/ایراسین