مراسم رونمایی لوکوموتیو باریMAP30 و موتورMP610 گروه مپنا، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت راهآهن ج. ا. ایران برگزار شد.
لوکوموتیو باریMAP30 توانایی سازگای با سختترین شرایط هوایی کشور را دارد و در مقابل تغییرات جوی شدید مقاوم است و به تقویت ناوگان ریلی کشور کمک میرساند.
در این پروژه، طراحی و ساخت لوکوموتیو باری MAP30 با توان ۴۰۰۰ اسب بخار و تجهیزات اصلی آن از جمله تراکشن موتور، کمپرسور، بلاور، محورها، الکتروموتورها، رادیاتورها و … به صورت کامل در کارخانجات گروه مپنا داخلیسازی شده است. همچنین طراحی و ساخت موتور دیزل لوکوموتیو، ژنراتور لوکوموتیو و سیستم کنترل AC لوکوموتیو به عنوان زیرمجموعههای کلیدی لوکوموتیو برای نخستین بار در کشور انجام شده است.
طراحی سیستم کنترلAC لوکوموتیو سنگین، از جمله دستاوردهای دانشی و مهندسی مهم و استراتژیکی است که با تلاش متخصصان شرکت مپنا با موفقیت انجام شد.
قطع وابستگی فنی به شرکتهای خارجی و صاحب تکنولوژی در این عرصه، ضریب آمادگی لوکوموتیوهای موجود در کشور را تا حد قابل توجهی افزایش داده و بهرهوری ناوگان ریلی کشور را بهینه میکند. همچنین ساخت مجموعه موتور دیزل و ژنراتور ۴۰۰۰ اسب بخار در کشور، ایران را وارد کشورهای صاحب تکنولوژی جهانی در این حوزه نموده است.
ضرورت تولید لوکوموتیوهای برقی و هیبریدی
در مراسم رونمایی لوکوموتیو باریMAP30 و موتورMP610 گروه مپنا که روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
در محل کارخانه شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا و با حضور برخی مدیران وزارت صمت، راهآهن ج. ا. ایران، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر کرج و فردیس و نیز برخی مدیران صنعتی و بانکی برگزار شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بر تولید لوکوموتیوهای برقی و هیبریدی تاکید کرد.
«عباس علیآبادی»، صنایع دارای تکنولوژی پیشرفته در کشور مانند گروه مپنا را افتخارآمیز دانست و اظهار داشت: ایران را باید صنعتی کنیم و برای صنعت آن بازارسازی کنیم. محصول امروز تولید شد و محصول فردا لوکوموتیو برقی و هیبریدی است.
او با اشاره به کاربردهای مختلف این موتور ۴ هزار اسب بخار گفت: موتوری که امروز رونمایی شد، محصولی است که در حوزههای برقی، دریایی و ریلی و … کمکرسان صنایع و قابل بهرهبرداری است. سالها در کشور به دنبال تولید موتور ۴۰۰۰ اسب بودیم که انجام شد و در ادامه لوکوموتیو برقی و هیبریدی هم تولید خواهیم کرد.
علیآبادی تصریح کرد: لازم است در صنعت ریلی کشور به صورت اساسی سرمایهگذاری کنیم. ایران ظرفیت نیروی انسانی فراوان دارد و این اراده دولت است که به تقویت تولید داخل بپردازد. او افزود: از مپنا انتظار میرود لوکوموتیوهای آینده که هوشمند، برقی و هیبریدی هستند را در برنامه تولید قرار دهد.