ابزارهای زیادی در دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها فورسپس دندانپزشکی است. چنین محصولی کاربردهای زیادی در دندانپزشکی دارد، اما شاید بسیاری ندانند که فورسپس دندانپزشکی چیست و انواع آن کدام است. همچنین انواع فورسپس جراحی دندانپزشکی را نشناسند. در ادامه این مطلب با انواع فورسپس دندانپزشکی، طرز استفاده و کاربردهای آن بیشتر آشنا خواهید شد.

فورسپس دندانپزشکی چیست؟

فورسپس دندانپزشکی به یکی از ابزارهای کاربردی گفته می‌شود که برای کشیدن دندان کاربرد دارد. در واقع هنگام کشیدن و بیرون آوردن دندان وسیله‌ای نیاز است که دارای دسته بلند و به شکلی باشد که علاوه بر راحتی دندانپزشک، بیرون آوردن دندان را آسان کند. این ویژگی‌ها را انواع فورسپس دندانپزشکی دارد. با توجه به زاویه دندان و جای قرارگیری آن از انواع مختلف این ابزار استفاده می‌شود.

کاربرد فورسپس دندانپزشکی

همان‌طور که اشاره شد فورسپس دندانپزشکی برای کشیدن دندان کاربرد دارد. در واقع دندان‌پزشک با این ابزار فشار لازم روی دندان را وارد می‌کند. فورسپس شکلی شبیه به انبر دارد و این ابزار دستی زمانی استفاده می‌شود که انگشتان دندانپزشک یا دست‌ها در حین جراحی یا دیگر روش‌های درمانی نتوانند به ناحیه مورد نظر برسند. شکل طراحی آن هم دقیقاً به این دلیل است تا با کمک دسته بلند دسترسی آسان‌تر شود.

با استفاده از فورسپس دندان گرفته می‌شود. بعد با سنجش محل دندان با کمک این ابزار به جلو و عقب تکان داده می‌شود. این کار تکرار می‌شود و حالت چرخشی هم به حرکات اضافه خواهد شد تا حفره دندانی بزرگ‌تر شده و دامنه حرکت دست دندانپزشک گسترش یابد. در نهایت دندان به ‌راحتی از جای خود بیرون آورده می‌شود.

طرز استفاده از فورسپس دندانپزشکی

شاید برای شما سوال شود شکل درست استفاده از انواع فورسپس دندانپزشکی چیست و به چه صورت از آن استفاده می‌شود. مراحل استفاده از آن به شرح زیر است:

  1. آماده‌سازی: برای استفاده از این ابزار باید فضای درست و کافی برای این کار فراهم شود. برای همین دندانپزشک از ابزارهای دیگر مثل سوندها و اسپاتول‌ها استفاده می‌کند تا دندان از اطراف آزاد شود و بتوان از انواع فورسپس جراحی دندانپزشکی استفاده کرد.
  2. استفاده از فورسپس: دندانپزشک این ابزار را داخل دهان برده و با دقت کافی در جای خود و کنار دندان مدنظر قرار می‌دهد تا مطمئن شود که به ‌درستی می‌تواند دندان را نگه دارد.
  3. خارج کردن دندان: در این مرحله با استفاده از فورسپس حرکات دقیق و محکمی روی دندان انجام می‌شود که شامل حرکات جلو به عقب و چرخشی است. البته این کار باید با دقت انجام شود تا به بافت‌های اطراف دندان شما آسیبی نرسد.
  4. پایان عملیات: پس از لق شدن کامل دندان، با کمک سری انبرشکل آن دندان از جای خود خارج خواهد شد. سپس دندانپزشک با استفاده از ابزارهای دیگر محل خارج شدن دندان را بررسی کرده و باقیمانده‌های دندان را خارج خواهد کرد.
فورسپس دندانپزشکی

انواع فورسپس دندانپزشکی

حال که می‌دانید فورسپس دندانپزشکی چیست با توجه به فاکتورهای مختلفی چون کاربرد هر کدام، رده سنی مورد استفاده و زوایای دندان به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. هر دسته هم شامل ابزارهای بسیار مختلفی است که در ادامه هر یک را بررسی کرده‌ایم.

از نظر رده سنی

فورسپس‌های دندانپزشکی بزرگسال و اطفال دو نوع متداول این مدل ابزار از نظر رده سنی مورد استفاده هستند که هر کدام انواع مختلفی دارند. برای مثال مدل‌های اطفال خود انواع مختلفی نظیر فورسپس فنردار ریشه‌کش بالا و پایین، فورسپس فنردار مولر فوقانی و پایین و فورسپس فنردار قدامی بالا و فنردار پرمولر فوقانی دارد.

از نظر عملکرد

اگر دوست دارید بدانید که از نظر عملکرد دسته‌بندی فورسپس دندانپزشکی چیست، می‌توان آن را به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  • فورسپس‌های غیر یک‌بارمصرف: این مدل ابزار به دلیل استفاده از انواع متریال باکیفیت در برابر فشار و ترشحات دهان، مواد استریل‌کننده و … از دوام بالایی برخوردار بوده و قابل استفاده به‌ صورت مکرر است.
  • فورسپس‌های یک‌بارمصرف: این مدل ابزارها از مواد پلاستیکی ساخته می‌شود و تنها یک ‌بار قابل استفاده هستند.

از نظر زاویه دندان و نوع استفاده

انواع فورسپس دندانپزشکی را بر اساس فاکتورهای دیگری چون کاربردشان روی دندان و زوایای دندان می‌توان به موارد دیگری تقسیم‌بندی کرد که شامل موارد زیر است:

  • فورسپس کاهورن چپ بالا، فورسپس کاهورن راست بالا، فورسپس کاهورن پایین
  • فورسپس مولر فوقانی و فورسپس مولر پایینی
  • فورسپس فنردار مولر پایینی
  • فورسپس ریشه‌کش بالا بلند، فورسپس ریشه‌کش بالا و فورسپس ریشه‌کش پایین
  • فورسپس عقل بالا و فورسپس عقل پایین
  • فورسپس قدامی بالا
  • فورسپس پرمولر پایین
فورسپس دندانپزشکی

انواع فورسپس جراحی دندانپزشکی

فورسپس‌هایی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند دسته‌بندی دیگری نیز دارد که بر اساس طرز استفاده و کارکرد آن‌ها است. از این نظر به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • فورسپس شستی: یکی از معروف‌ترین مدل‌های فورسپس جراحی، نوع شستی نام دارد. این ابزار دندانپزشکی همان‌طور که از نامش مشخص است، با انگشت شست بین دو انگشت در دست قرار می‌گیرد و انتهای این ابزار هم روی عضله بین عضله شست و اشاره قرار خواهد گرفت. با فشار فنرهای دو لبه آن از هم باز شده و اجازه کار را به دندانپزشک خواهد داد.
  • فورسپس قفل‌شونده: از این مدل فورسپس که گیره نیز نام دارد، برای نگهداری اشیا یا بافت استفاده می‌شود. همچنین به دلیل کاربرد آن برای فشرده کردن عروق و جلوگیری از خونریزی هموستات نیز نامیده می‌شود. این ابزار نیز بین انگشت‌های شست و میانی نگه داشته شده و انگشت اشاره برای هدایت آن کاربرد دارد.

عوامل موثر در قیمت فورسپس دندانپزشکی چیست؟

همان‌طور که دیدید این مدل ابزار دسته‌بندی مختلفی دارد و برای همین قیمت آن نیز با توجه به مدل و نوع آن بسیار متفاوت خواهد. برای مثال طبیعی است که یک فورسپس یک‌بارمصرف قیمت کمتری نسبت به مدل غیر یک‌بارمصرف داشته باشد. همچنین نوسانات بازار در قیمت فورسپس دندانپزشکی اثر خواهد داشت و هنگام خرید فورسپس باید به موارد این‌چنینی هم توجه داشته باشید.

فورسپس دندانپزشکی

سخن پایانی

در این مطلب به چند سوال اساسی یعنی فورسپس دندانپزشکی چیست، چه کاربردی دارد و انواع آن کدام است پرداخته شد. آشنایی با ابزارهای دندانپزشکی و نحوه عملکرد آن‌ها دید بهتری به شما در مورد روش‌های درمانی خواهد داد و استرس شما را در هنگام مراجعه به دندانپزشکی کاهش می‌دهد. این مدل ابزار بیشتر برای کشیدن دندان کاربرد دارد و مدل‌های غیر یک‌بارمصرف را طبق دستورالعمل‌های سازنده باید ضدعفونی و استریلیزه کرد.

در صورتی ‌که برای تجهیز مطب خود نیاز به انواع فورسپس دندانپزشکی دارید، می‌توانید چنین ابزار باکیفیتی را از کافه دنتیست تهیه کنید. در صورت نیاز به مشاوره نیز کارشناسان بخش فروش آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد چنین ابزاری هستند.

سوالات متداول

  • فورسپس دندانپزشکی چه کاربردی دارد؟

فورسپس دندانپزشکی برای کشیدن دندان کاربرد دارد. در واقع دندان‌پزشک با این ابزار فشار لازم روی دندان را وارد کرده و آن را لق خواهد کرد تا به ‌راحتی از حفره ایجاد ‌شده بیرون کشیده شود.

  • چند نوع فورسپس وجود دارد؟

تنوع این محصول بسیار بالا است و بر اساس فاکتورهای مختلف تقسیم می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: فورسپس کاهورن چپ بالا و راست بالا، فورسپس مولر فوقانی و پایینی، فورسپس ریشه‌کش بالا و پایین، فورسپس قدامی بالا و فورسپس پرمولر پایین.

  • فورسپس دندانپزشکی بر چه اساسی دسته بندی می شود؟

انواع فورسپس دندانپزشکی بر اساس فاکتورهایی چون کاربردشان روی دندان و زوایای دندان می‌توان تقسیم‌بندی کرد.