نسترن کلاه چی معاون آمار و فناوری اطلاعات ، با اشاره به حجم بالای تولید داده ها در بیمه ایران ، این داده ها را یک دارایی استراتژیک نامید و اظهار داشت : این داده ها ارزش افزوده ایجاد می کند و می تواند مزیت رقابتی برای شرکت داشته باشد، از این رو نیاز به جمع آوری اطلاعات بیمه گری و غیر بیمه گری از سال های گذشته در شرکت مطرح بود تا اطلاعات را از قسمت های مختلف شرکت جمع آوری و غربال گری نموده و به عنوان یک اطلاعات قابل استناد در اختیار مدیران قرار دهد.
طراحی داشبوردهای توصیفی ، تشخیصی و پیش بینی ، برای پاسخگویی به نیازهای مختلف شرکت و در راستای راهبردهای تدوین شده از سوی هیات مدیره شرکت ، در دستور کار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات قرار گرفت. تیم اجرائی پس از تعیین نقاط هدف هریک از داشبوردها ، در فاز اول با توجه به شناختی که از وضعیت موجود داشت ، اقدام به طراحی داشبوردهای توصیفی نمود ودرقدم های بعدی نیز داشبوردهای تشخیصی و پیش بینی نیز طراحی و اجرا خواهد شد. ماحصل این تلاش ها در قالب داشبورد ،در اختیار مدیران ارشد و میانی شرکت برای بهره برداریهای فنی قرار می گیرد و نتایج حاصل از اجرای آن نیز موجب تحولات زیادی در عملکرد شرکت خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی بیمه ایران ، کلاه چی ، وظیفه این داشبوردها را جمع آوری , بررسی اطلاعات و مطابقت آنها با نیاز های اساسی شرکت عنوان کرد و گفت : این داشبوردها اطلاعات را از واحدهای مختلف دریافت و جمع آوری میکند ، و بعد از بررسی و تکمیل آن ، اطلاعات مورد نیاز را برای تصمیم گیری مدیران ارسال می نماید . مزایای این سیستم، ماشینی و اتوماتیک بودن و عدم دخل و تصرف در اطلاعات است . اطلاعات جمع آوری شده بدون هیچ تغییری صرفاً بر اساس داده هایی که در قسمتهای مختلف شرکت تولید شده دریافت ، پالایش ، تمیز سازی و راستی آزمایی می شود ، سپس به عنوان اطلاعات قابل اعتماد و استناد در قالب پلتفرم ها و الگو های هایی که تعریف شده ، نمایش داده می شود.
وی در ادامه افزود : با بررسیهای صورت گرفته ، از ابتدای سال ۱۴۰۱ عملاً کار ما با یک برنامه مدون و مشخص در چهار بخش و چهار مدل مطابق با استاندارد های جهانی با تمرکز در بخش داده های توصیفی و بروز رسانی داشبورد های قدیمی شروع شد و اطلاعات داشبورد های بیمه گری را از پایه و از مرحله تولید مجددا دریافت کرده و با داده های جدید و به روز رسانی جدید ، اطلاعات را ذخیره و با نسخه های ارتقا یافته ،داشبورد های بیمه گری را در تمام رشته ها پیاده سازی کردیم .
ازمشخصات داشبورد های جدید اینست که با یک تم و الگوی یکسان برای تمام رشته های بیمه گری تعریف شده و تا حد امکان شاخصهای یکسانی دارند تا کاربران در گزارش گیری به راحتی از آن استفاده نمایند ،به این ترتیب نسخه نخست ، تمامی داشبورد های بیمه گری در شهریور ماه سال جاری تکمیل ورونمایی شده و در دسترس همه شعب ومراکز استانها قرار گرفته است .
بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در این داشبوردهای جدید هر شعبه یا استان فقط به اطلاعات خود در قالب پلتفرم های طراحی شده دسترسی دارد .
معاون آمار و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود به اطلاعات مالی و داشبوردهای تحلیل مالی پرداخت و تصریح کرد : در ادامه روند بروز رسانی و ارتقا داشبوردها ، از نسخه جدید داشبورد بدهکاران نیز تا پایان دی ماه سال جاری،با امکان گزارش گیری های مختلف اطلاعات مالی بدهکاران و یک نمای کاربر پسند ، رونمایی خواهد شد ، به این ترتیب بعد از حوزه بیمهگری ، وارد بخش مالی و بروز آوری داشبورد های مالی بر اساس محاسبات و الگوهای جدید شده ایم .
کلاه چی در ادامه افزود : داشبورد رتبه بندی نمایندگان نیز با هماهنگی امور نمایندگان و بر اساس پژوهش های صورت گرفته توسط پژوهشکده اقتصاد و بیمه ایران یکی دیگر از اقدامات این مرکز بود ، داشبورد رتبه بندی نمایندگان بر اساس ۲۵ شاخص تدوین شده و در حال حاضر مورد استفاده تمامی شعب و مراکز استان است ، داشبورد سیستم ریکاوری نیز در مراحل دریافت تاییدیه است و بعد از اتمام در اختیار اداره کل حقوقی قرار خواهد گرفت .
داشبورد بخش اتکایی ( برای شناسایی بیمه نامه هایی که نیاز به واگذاری اتکایی دارند ) ، نیز دارای اهمیت بسزایی در حوزه مدیریت بیمه های اتکایی است ، کاربرد این داشبورد در ارسال هشدار به مدیریت بیمه های اتکایی برای شناسایی بیمه نامه هایی است که نیاز به پوشش اتکایی دارند ، این هشدار یک روز پس از صدور این بیمه نامه ها از طریق این داشبورد به مدیریت اتکایی فرستاده می شود .
کارنامه بهرهوری نیز یکی دیگر از داشبوردهایی است که بر اساس آیین نامه ها و مصوبات کمیته بهره وری ایجاد شده و در صورت نیاز و مصوبات جدید نیز ،بروز رسانی می گردد .
علاوه بر داشبوردهای بیمه گری که جزییات اطلاعات هر رشته را نمایش می دهد ، یک داشبورد کلان مدیریتی نیز از که تجمیع داده ها در تمام رشته ها است ،تهیه شده است .در این داشبورد اطلاعات بیمه گری کامل به نمایش گذاشته می شود تا مدیران ارشد شرکت بتوانند یک دید کلی نسبت به وضعیت موجود و گذشته شرکت داشته باشد.
کلیه فرآیند ها ی مرتبط همواره ، رصد ، توسعه ، بهینه سازی و پشتیبانی می گردد تا موجبات بهبود عملکرد داشبورد ها فراهم گردد ، در واقع بهبود و توسعه هوشمند همه فرایند ها بصورت مستمر ودائم ادامه دارد.
وی با اشاره به تکمیل مراحل استقرار داشبورد های توصیفی گفت : در مراحل بعدی و بلوغ داشبورد های توصیفی ، داشبوردهای تشخیصی که امکان نظارت و شناسایی الگو های مختلف را در داده ها فراهم می کند و داشبوردهایی که امکان پیش بینی شرایط را بر اساس تحلیل وضع موجود و گذشته فراهم می کند در دستور کار ما قرار دارد و در حال حاضر در این حوزه ورود کرده ایم و برنامه بر اینست که از فناوری های هوش مصنوعی ، یادگیری ماشین نیز در توسعه این سرویس ها استفاده کنیم.