عملیات ریل‌گذاری پروژه راه آهن خاش- چابهار با ریل ذوب آهن اصفهان اول آذرماه با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد . این پروزه بخشی از ابر پروژه راه‌ آهن چابهار- زاهدان است که بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می‌کند . این خط آهن سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت‌ های تنها بندر اقیانوسی ایران می‌شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریای خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می‌کند.

مقام معظم رهبری با حمایت ویژه از پروژه راه آهن چابهار- زاهدان در سال ۱۳۹۸ با اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و در سال ۱۴۰۱ نیز اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرح ‌های مهم حمل و نقل را دادند و به این ترتیب طرح راه آهن چابهار – زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شد.

ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا برای محور ریلی چابهار- زاهدان تاکنون ۲۴ هزار تن ریل ۶۰E1 با گرید R260 به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان کارفرمای این پروژه تحویل داده است. از این میزان  ۲۲ هزار تن ریل مربوط به خط آهن زاهدان- خاش بود که در سال گذشته به بهره برداری رسید. ۲ هزار تن ریل نیز جهت مسیر خاش- چابهار تحویل شده و یکم آذرماه ریل گذاری این خط  با ریل ملی آغاز شد .

مسعود پزشکیان رییس جمهور، یکم آذرماه در سفر به استان سیستان و بلوچستان از اختصاص ۲۴ همت برای راه آهن چابهار – زاهدان خبر داد و گفت : این محور ریلی استراتژیک که مزایای ملی و بین المللی بسیاری دارد، نیاز است با سرعت بیشتری تکمیل شده و در مدار بهره برداری قرار بگیرد. وی افزود : برنامه دولت این است که کریدور شمال- جنوب را به سرعت راه ‌اندازی کند و همچنین پروژه مکران که مقام معظم رهبری نیز بر اجرای آن تاکید دارند، عملیاتی شود. هر هفته با مسئولین برای این پروژه‌ ها جلسه گذاشته می‌شود تا مقدمات کار به سرعت فراهم شود.

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اول آذرماه در سفر به استان سیستان و بلوچستان در آیین آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن خاش- چابهار حضور یافت و با ذکر نام بانوی دو عالم فاطمه زهرا ام ابیها (س) ، دستور آغاز عملیات ریل گذاری خط خاش- چابهار  که بخشی از پروژه راه آهن چابهار- زاهدان است را صادر کرد. 

وزیر راه و شهرسازی در این آیین، کریدور شمال- جنوب را از اولویت دار ترین و استراتژیک‌ ترین پروژه ‌های ریلی در کشور معرفی نمود و گفت : این خط ریلی، راهی به سوی توسعه کشور است و در ارتباط ما با همسایگان اثربخش خواهد بود.

وی افزود : هم دولت وفاق ملی و هم قرارگاه خاتم الانبیاء از اهمیت این پروژه مطلع هستند، از این رو باید تلاش کنیم تا زمان اجرای آن کوتاهتر شود، برای این منظور باید در راستای تامین منابع مالی آن بیشتر تلاش کنیم. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ، این پروژه ریلی حتی زودتر از پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد از تلاش های تمامی دولت های گذشته در زمینه اتمام بخش هایی از این پروژه تقدیر کرد و اظهار امیدواری نمود این پروژه در طول دولت وفاق ملی به بهره برداری برسد.

با دانش مهندسی بالا و علی رغم تحریم ها، راه آهن چابهار- زاهدان رو به پیشرفت است

عضو کابینه دولت چهاردهم، راه آهن چابهار- زاهدان را دروازه توسعه شرق و بسیار مهم و عظیم خواند و تصریح کرد : با وجود همه تحریم ‌های ظالمانه علیه کشور، خوشبختانه با دانش مهندسی بالا این پروژه در حال انجام است و انشاا… با غیرت و همت دولت چهاردهم، شاهد پایان یافتن این کریدور در دولت وفاق ملی باشیم.

ذوب آهن اصفهان تامین کننده ریل خط خاش- چابهار

عباس خطیبی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه بیان کرد : عملیات ریل‌گذاری اَبر پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان حدفاصل خاش تا چابهار با هدف تکمیل کریدور شمال- جنوب و شرق کشور و بهره‌ مندی از مزایای ترانزیت ریلی در دستور کار قرار گرفت و در این راستا برای تامین تمام ریل مورد نیاز با ذوب آهن اصفهان مذاکرات بسیار خوبی انجام گرفت و امروز عملیات ریل‌گذاری با استفاده از ریل ملی آغاز شد.

خودکفایی در تولید ریل

وی افزود : هم اکنون در تولید ریل و تجهیزات متعلق به آن به خودکفایی رسیده ایم به طوری که خط راه آهن زاهدان- خاش که سال گذشته افتتاح شد یکی از خطوطی بود که به طور کامل داخلی سازی شد. عباس خطیبی، راه‌آهن چابهار- زاهدان را یکی از اولویت های مهم کشور معرفی نمود و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل‌های معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب ‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بین‌المللی است.