وقتی نام تخمه را میشنویم ناخداگاه خاطرات فوتبال دیدن ها و دور همی ها به یادمان می آید. تخمه افتابگردان یکی از محبوب ترین تنقلات در کشور ما به حساب می آید اما محبوبیت این محصول فقط مختص ایران نیست و در بسیاری کشور های دنیا مصرف میشود. ایران یکی از قطب های تولید تخمه افتابگردان به حساب می آید و در این مقاله قصد داریم شما را با میزان صادرات و مراحل صادرات انواع تخمه افتابگردان آشنا کنیم.

مراحل صادرات تخمه افتابگردان

۱ -بررسی بازار و تحقیقات: در مرحله ابتدایی، باید بازارهای هدف را بررسی کرده و تحقیقاتی درباره نیازها، محدودیت‌ها، رقابت‌ها و مشتریان انجام دهید. همچنین، باید تقاضای بازارهای مختلف و قیمت‌های رقابتی را مورد بررسی قرار داده و بازارهای جدید را شناسایی کنید. عجولانه عمل کردن در این مرحله و نداشتن تحقیقات کافی میتواند منجر به خسارات مالی و سایر مشکلات شود. در صورتی که دسترسی به منابع کافی برای تحقیقات ندارید بهتر است از شرکت ها یا اشخاصی مانند شرکت ماترید که در این زمینه تجربه و تخصص دارند مشاوره رایگان بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را به دست اورید.

۲- تأمین تخمه آفتابگردان: پس از انجام تحقیقات اولیه و انتخاب بازار هدف شما برای صادرات تخمه افتابگردان نیاز به تامین محصول دارید. شما میتوانید با روش های مختلف با تولید کنندگان و توزیع کنندگان این محصول ارتباط گرفته و افتابگردان صادراتی خود را تهیه کنید.

برای تمامی صادر کنندگان و خریداران تخمه افتابگردان دو مورد خیلی مهم وجود دارد، اول قیمت و دوم اعتبار تامین کننده.

برای دستیابی به قیمت مناسب بهتر است از تامین کنندگان محلی خریداری کنید و برای اسوده بودن از اصالت و کیفیت محصول باید از تامین کنندگان معتبر و شناخته شده خرید کنید. شرکت ماترید واقع در شهرستان خوی با حذف واسطه های اضافی بهترین محصول را با بهترین قیمت در اختیار شما میگذارد و خیالتان بابت اصالت و کیفیت محصول نیز اسوده است.

۳- فرآوری و بسته‌بندی: در صورتی که تخمه را به صورت بسته بندی شده صادر میکنید در این مرحله باید تخمه های افتابگردان را فرآوری کرده و بسته ‌بندی مناسب را برای آنها انجام می‌دهید. فرآوری می‌تواند شامل خشک کردن، پاکسازی، سورتینگ (جداسازی بر اساس اندازه و کیفیت) و ضدعفونی کردن باشد. سپس تخمه‌ها را در بسته‌بندی‌های مناسب، مانند کیسه‌ها یا جعبه‌ها، قرار می‌دهید.

۴- مطابقت با استانداردها: حال نوبت این است که اطمینان حاصل کنید محصول تولید شده شما با استاندارد ها و مقررات صادراتی مربوط به کشور یا کشور های مقصد سازگار است. این شامل استانداردهای بهداشتی، کیفیت، بسته‌بندی و برچسب‌گذاری است. همچنین، ممکن است نیاز به گواهینامه‌ها و مدارک صادراتی خاصی داشته باشید. در صورت بروز هر مشکل یا ایرادی قبل از ارسال مشکل را برطرف کرده و محصول را اماده ارسال کنید.

۵ – انجام توافقات و معامله: حال نوبت این است که با خریداران در بازارهای هدف مذاکره کنید و توافقات مربوط به قیمت، شرایط تحویل، پرداخت و قراردادها را صورت بگیرد. همچنین، ممکن است نیاز به انعقاد قراردادهای بین‌المللی یا ایجاد روابط تجاری بلندمدت با خریداران داشته باشید.

۶-  حمل و نقل : دیگر زمان آن رسیده که روش حمل و نقل خود را مشخص کنید و اقدام های مربوطه را انجام دهید. این شامل انتخاب روش‌های حمل و نقل، مانند جاده‌ای، هوایی یا دریایی است. همچنین، باید برای بیمه‌ی بار و حمل و نقل محصولات خود توافقات لازم را انجام دهید تا خسارات محتمل را پوشش دهد. حتما در این مورد سختگیری های لازم را انجام دهید تا اتفاق ناگواری برای شما پیش نیاید.

۷- انجام مراحل صادرات: پس از آماده سازی محصولات و تأمین مواد اولیه، بسته‌بندی و تنظیم مدارک صادراتی، زمانش رسیده که مراحل صادرات تخمه را آغاز کنید. این شامل انجام فرم‌ها و اسناد موردنیاز برای گمرک، ترخیص کالا، انجام ترانزیت و ارسال محموله به مقصد نهایی است.

۸- تحویل: در برخی موارد ممکن است خریداران شما یا نمایندگانشان برای بازرسی محموله و تأیید کیفیت به شما بپیوندند. بعد از تأیید کیفیت و مطابقت، و تسویه کامل محموله به خریدار تحویل داده می‌شود.

۹- پشتیبانی و ارتباط مداوم: در تجارت داشتن ارتباط مداوم امری بسیار مهم است. با پشتیبانی و راهنمایی اشخاص پس از خرید میتوانید نظر انها را جلب کنید که در نتیجه باعث خرید های بعدی و شاید معرفی شما به سایر مشتری های بالقوه باشد.

میزان تولید تخمه افتابگردان در ایران

همانطور که گفته شد ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع تخمه افتابگردان از جمله تخمه شمشیری، قلمی، کانادایی و چینی به حساب می آید.

میزان تولید انواع تخمه افتابگردان در ایران در سال گذشته چیزی نزدیک به ۴۰ هزار تن بوده است که بخش اعظمی از این مقدار در قطب تولیدی تخمه کشور یعنی شهرستان خوی تولید شده است.

اکثر تخمه تولید شده به دلیل تقاضا و مصرف بالای این محصول در سطح کشور توزیع و مصرف میشود و بخشی از تخمه افتابگردان نیز به سایر کشور ها صادر میشود.

میزان صادرات تخمه افتابگردان در سال اخیر

هر ساله مقداری از اجیل تولید شده در ایران به کشور های همسایه و دور دست صادر میشود که تخمه افتابگردان نیز یکی از همان محصولات است.

همانطور که گفته شد ایران سالانه مقدار زیادی تخمه افتابگردان در انواع مختلف تولید میکند که یکی از محبوب ترین این تخمه ها تخمه افتابگردان شمشیریست. 

بیشتر بخوانید: تخمه شمشیری صادراتی ایران

که به دلیل کیفیت بالا توان رقابت در بازار های جهانی را برای فعالان در این حوزه فراهم نموده است.

اطلاعات دقیقی از میزان صادرات تخمه افتابگردان در سال گذشته وجود ندارد اما صادرات تخمه افتابگردان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ مقداری کاهش یافته است.