مرتضی نجفی قدسی از فعالان رسانهای طی یادداشتی در تکریم شخصیت مرحوم آیتالله ناصری استاد برجسته اخلاق، نوشت: به نظر حقیر مهمترین فراز زندگی عالمانه و عارفانه او «نهادینه شدن روح انتظار» در این عالم ربانی بود و هر گاه لب به سخن میگشود نام و یاد حضرت ولیعصر(عج) را در دلها زنده میکرد.
در پی ارتحال حضرت آیتالله حاج شیخ محمد علی ناصری از علمای بزرگ حوزه علمیه اصفهان و از اساتید برجسته اخلاق و معنویت در کشور، مرتضی نجفی قدسی از فعالان رسانهای و خادمان قرآنی کشور، یادداشتی را در اختیار این رسانه قرار داده است که در ادامه میآید:
بسم الله الرحمن الرحیم
یَوْمَ نَطْوِی السَّمَاءَ کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِیدُهُ وَعْدًا عَلَیْنَا إِنَّا کُنَّا فَاعِلِینَ * وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ
(سوره انبیاء، آیات ۱۰۴ و ۱۰۵)
روزی که آسمانها را مانند طوماری در هم میپیچیم و به حال اول که آنها را آفریدیم بر میگردانیم و این وعده ماست که حتماً انجام خواهیم داد – سپس میفرماید – و قطعاً همانطور که در تورات بعد از زبور نوشتیم، حتماً وراثت یا حکومت نهایی زمین از بندگان صالح خداوند خواهد بود.
رحلت حضرت آیت الله حاج شیخ محمد علی ناصری(رض) که عمری را در عشق به امام زمان (عج) سپری کرد، ضایعه بزرگی برای مردم اصفهان و ملت ایران و روحانیت شیعه است که امیدواریم به مصداق آیه شریفه ۱۰۶ سوره بقره: «مَا نَنسَخْ مِنْ آیَهٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا – ما هر آیهای را نسخ کنیم و یا نسخ آن را به تأخیر اندازیم بهتر از آن یا مانند آن را بیاوریم» و به لطف الهی جبران شود.
در رابطه با شخصیت آیت الله ناصری سخنها گفتهاند و خواهند گفت امّا به نظر حقیر مهمترین فراز زندگی عالمانه و عارفانه او «نهادینه شدن روح انتظار» در این عالم ربانی بود، او به معنای واقعی سرباز دین و مکتب اهلبیت(ع) بود و هر گاه لب به سخن میگشود نام و یاد حضرت ولیعصر ارواحنا فداه را در دلها زنده میکرد. او نمونهای از یک شیعه منتظر بود که پیوسته با یاد امام غایبش میزیست و انتظار ظهورش را میکشید و حتی عاشقانه سراغ او را میگرفت و در جستوجوی حضرتش سر از پا نمیشناخت.
*ماجرای دیدار آیتالله ناصری و آیتالله بهجت
داستان دیدارش با حضرت آیت الله محمد تقی بهجت(ره) را شنیدهاید که خود در یکی از سخنرانیهایش چنین نقل میکند: در محضر آیتالله بهجت بودم، پرسیدم که حاج آقا مبشرّاتی در مورد نزدیک بودن ظهور امام زمان (عج) دارید؟!
آیتالله بهجت فرمودند که بله! دوستی دارم که ایشان تشرف داشته خدمت امام زمان و از حضرت در مورد ظهور ایشان پرسیده بود که ظهور شما برای عامه مسلمانها چه وقت است؟! حضرت فرموده بودند نزدیک است، این دوست ما پرسیده بود که آقا جان من هم درک میکنم زمان ظهور شما را؟! حضرت فرمودند پیرمردتر از شما هم درک میکنند! آیتالله ناصری در ادامه نقل این ماجرا در منبرشان میفرمایند: رفقا! انشاءالله ظهور نزدیک است!، خودمان را آماده کنیم برای یاری حضرت و این آماده کردن با ترک گناه است، ترک گناه یعنی انجام واجبات و ترک محرمات و خدا هم همین را از ما میخواهد.
این داستان را و شاید موارد مشابه آن را بسیاری از شما شنیدهاید یا کلیپهای سخنرانیهای مرحوم آیتالله ناصری را دیدهاید، سخن مهم در این مقوله بحث «انتظار» است و کسی برداشت تعیین وقت نکند، چون هر گاه این مباحث مطرح می شود بلافاصله حدیث «کذب الوقاتون» را مطرح میکنند و حال آنکه اینگونه مقولات اصلاً بحث تعیین وقت برای ظهور نیست بلکه بر اساس دیدگاه قرآنی یک مؤمن حتی قیامت را هم باید نزدیک ببیند تا چه رسد به ظهور!
در قرآن کریم که بیش از یک سوم آن مربوط به معاد و قیامت است، مکرر به نزدیک بودن این واقعه اشاره می کند، مانند: «اقترب الساعه» و یا «اقترب للناس حسابهم» و امثال آنها که فراوان است همه حاکی از نزدیک بودن قیامت است و ظهور امام زمان هم که از وعدههای الهی است و در آیه اول این یادداشت اشاره رفت، قبل از قیامت است، یعنی از قیامت که نزدیک است ظهور آن حضرت نزدیکتر است پس چرا تا به محض اینکه کسی میگوید ظهور نزدیک است! برخی نادانان بر او خرده میگیرند که مثلاً تو چه خبر از ظهور داری و تعیین وقت نباید کرد و امثال این حرفها و حال آنکه آنها با ادبیات قرآن آشنا نیستند، قرآن کریم مکرر اشاره می کند که قیامت نزدیک است تا چه برسد به ظهور که قبل از قیامت است! دلیل این معنا هم آن است که ما اگر این وقایع را بعید و دور ببینیم، غرق در دنیا میشویم و دیگر این مباحث قیامت و ظهور اثر سازندگی نخواهد داشت، امّا اگر شما وقوع قیامت را نزدیک ببینی دست و پای خود را جمع میکنی و فریب شیطانها را نمیخوری چون معاد و قیامت و مؤاخذه و حساب و کتاب را نزدیک میبینی، پس بنابراین این قبیل سخنان برگرفته از ادبیات قرآنی است که واقعهای مانند قیامت را معمولاً انسانها بسیار بعید و دور میبینند و حال آنکه قرآن میگوید نزدیک است.
*خاطرهای از استاد پرورش در بحث انتظار
روزی خدمت مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش از شخصیتهای بزرگی بودم که او هم مانند آیتالله ناصری(ره) سالها انتظار ظهور حضرتش را داشت، در آخرین روزهای قبل از بیماری او بود، از بنده پرسید: شما از من تاکنون ادعایی (در بحث امام زمان) شنیدهاید؟ عرض کردم خیر و سپس ایشان به عنوان مقدمه مطلب فرمودند: من از اول هم اهل ادعا نبودم و لیکن این مطلبی را که الآن به شما میگویم عین حقیقت و واقعیت است و آن اینکه من در این ایّام، ظهور حضرت را آنچنان نزدیک میبینم که یعقوب بوی پیراهن یوسف را! آن سؤال و مقدمه برای این بود که بنده معنای این حرف را و اهمیت آن را بهتر بفهمم.
جالب است که همین بیان صادقانه استاد پرورش را روزی برای یکی از روحانیون که استاد پرورش را هم بهخوبی میشناخت نقل کردم، او ناگهان بیاختیار خندید و گفت: «امام زمان تا دو هزار سال دیگر هم ظهور نمیکند!» من از این واکنش دور از انتظار او متعجب شدم و جوابی به ذهنم خطور کرد و به او گفتم پس چرا قرآن میفرماید «انهم یرونه بعیداً و نریه قریبا» که بلافاصله خندهاش را جمع کرد و گفت مطلب استاد پرورش صحیح است و من شوخی کردم! امّا این حرف او در حقیقت باور بسیاری از ماهاست که امر ظهور را مانند خیلی از دنیاگراها بعید و دور میبینیم و حال آنکه قرآن میفرماید که ما وقایعی مانند قیامت و یا ظهور دولت حقه امام زمان سلام الله علیه را باید نزدیک ببینیم و الاّ انتظار معنا ندارد، انتظار در نزدیکی است و در بعید بودن که انتظار محقق نمیشود.
*بیان حضرت آیت الله خامنهای در بحث انتظار
رهبر معظم انقلاب در مورد امام زمان(عج) و بحث انتظار بیان جالبی دارند که می فرمایند: در مورد امام زمان(عج) نکته اول این است که این بزرگوار داعی الله است، نگاه به آن بزرگوار وسیله ای است برای عرض ارادت و عبودیت به درگاه حضرت حق متعال، السلام علیک یا داعی الله و ربانی آیاته.
دوم اینکه نام این بزرگوار و یاد این بزرگوار، دائماً به ما یادآوری میکند که طلوع خورشید حق و عدل در پایان این شب ظلمانی قطعی است، نام امام زمان نشان دهنده این است که خورشید طلوع خواهد کرد و روز خواهد آمد.
نکته سوم این است که ما مأمور به انتظاریم، انتظار یعنی چه؟ انتظار به معنای مترصد بودن است، در ادبیات نظامی یک چیزی داریم به نام آماده باش، انتظار یعنی آماده باش! باید آماده باشیم، انسان مؤمن و منتظر، آن کسی است که در حال آماده باش است، این آماده باش بودن خیلی مهم است، انتظار به این معناست، انتظار یعنی باید دائم در حال آماده باش باشید و این انتظار مستلزم صلاح و عمل است.
*بیانات حضرت امام خمینی در بحث ظهور و انقلاب اسلامی
حضرت امام خمینی مکرر در بیانات خود از انقلاب اسلامی ملت ایران به عنوان زمینه سازی برای ظهور امام زمان و حکومت ایشان یاد می کنند که در فرازی میفرمایند: «این نهضت مقدس برای انقلاب بزرگ مهدی موعود است» و یا در تاریخ ۱۴ شعبان ۱۴۰۸ یعنی دو ماه و نیم پیش از رحلت خود میفرمایند: «سلام و درود به پیشگاه مقدس مولود نیمه شعبان و آخرین ذخیره امامت، بقیه الله ارواحنا فداه و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی انسان از قیود ظلم و ستم استکبار، سلام بر او، سلام بر منتظران واقعی او، سلام بر غیبت و ظهور او و سلام بر آنانکه ظهورش را با حقیقت درک می کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز می شون و سلام بر ملت بزرگ ایران که با فداکاری و ایثار و شهادت راه ظهورش را هموار می کنند».
حضرت امام خمینی در ادامه می فرمایند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا فداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد! باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در ادامه هر چه بهتر مردم بنماید ولی این به آن معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند» (صحیفه نور، ج۲۱، ص ۱۰۷، چاپ اول)
بیانات صریح حضرت امام خمینی را ملاحظه فرمودید که صراحتاً میفرمایند: «خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد!» آنهایی که ایرادگیر و ملا لغتی هستند اینجا هم آیا ایراد می گیرند که مثلاً امام خمینی برای ظهور تعیین وقت کرده است! خیر، چنین برداشتی نمیشود و این همان نگاه قرآنی است که ظهور را نزدیک میبیند و این عصر را هم عصر ظهور میداند!
امروزه اگر نگاهی به بیداری ملت های اسلامی و منطقه و مردم جهان بیندازید و قدرت فزاینده جمهوری اسلامی را ببینید که طبق اعتراف دشمنان جزء هفت قدرت برتر دنیاست و از طرفی سیر نزولی و افول و از هم گسیختگی مستکبران و آمریکای جنایتکار را هم ببینید متوجه می شوید که جمهوری اسلامی در همان خط سیر حضرت امام تحت رهبری های خردمندانه جانشین ایشان حرکت میکند و انشاءالله مقدمات ظهور موعود امم و عدالت گستر جهان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم خواهد کرد.