شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف تنوع‌بخشی به سبد تامین انرژی و حرکت به سمت تولید انرژی پاک، احداث ۷ نیروگاه خورشیدی و بادی در مجتمع‌های تولیدی را در دستور قرار داده است.

به گزارش رویداد شرق به نقل از  مس‌پرس، شرکت ملی صنایع مس ایران در گام نخست، دو نیروگاه خورشیدی به ظرفیت‌های ۵ و ۲۵ مگاواتی را در مجتمع مس شهربابک احداث کرده که با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون یورویی، اکنون برق تولیدی آن به شبکه سراسری متصل شده است. این نیروگاه‌ها با استفاده از انرژی خورشید، بخشی از نیاز برق مجتمع‌های تولیدی را تأمین کرده و به کاهش آلودگی محیط زیست کمک می‌کند.

همچنین، شرکت ملی مس در حال برنامه‌ریزی برای احداث پروژه‌های بزرگتری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته، سه نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در مناطق سرچشمه، شهر بابک و سونگون، در قالب قراردادهای EPC یا EPCF در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

سرمایه گذاری جدید شرکت مس برای تولید برق از انرژی باد

با توجه به اهمیت توسعه پایدار و کاهش اثرات زیست محیطی، شرکت ملی صنایع مس ایران ساخت نیروگاه بادی را در دستورکار قرار داده است. استفاده از انرژی باد به عنوان یک منبع تجدید پذیر و پاک علاوه بر کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش آلاینده‌ها در تولید برق، منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌های بهره برداری و نگهداری در بلند مدت خواهد شد.

در همین راستا، طرح ایجاد سه نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در مناطق سرچشمه، شهربابک و سونگون، پس از برگزاری مناقصه به زودی وارد مراحله اجرایی خواهد شد.

با اجرای این هفت پروژه، شرکت ملی صنایع مس ایران گامی مهم در جهت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و حرکت به سمت آینده‌ای پایدار برداشته است. این اقدامات علاوه بر تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز صنایع مس، به بهبود محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز کمک خواهد کرد.