مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول در مراسم اختتامیه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با بیان اینکه این شرکت برنامه بلند مدت برای توسعه نوآوری و فناوری دارد، ابراز امیدواری کرد بتوان این تجربه را به دیگر بخش‌های کشور تسری داد.

به گزارش رویداد شرق به نقل از روابط‌عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، در مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران که روز شنبه (شانزدهم تیرماه ۱۴۰۳) در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، آریاساسول حائز دریافت «نشان شایستگی دو ستاره» از سوی معاون علمی رئیس‌جمهور به انتخاب کمیته ارزیابی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

محمدرضا حیدرزاده در این مراسم، نوآوری را لازمه رشد اقتصادی و رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی برشمرد و گفت: نوآوری به شرکت‌ها امکان توسعه محصولات جدید و بهبود یافته و بهینه‌سازی و بهره‌وری در محصولات می‌دهد.

وی از وابستگی صنعت پتروشیمی به مواد اولیه و فناوری پیشرفته یاد کرد و گفت: صنعت پتروشیمی نیازمند نوآوری است که با سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه محقق می‌شود.

مدیرعامل آریاساسول به سرمایه‌گذاری کشورهای پیشرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: آمریکا ۲.۸ درصد، ژاپن ۳.۲ درصد و آلمان ۳.۱ درصد تولید ناخالص ملی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند و در مقابل متأسفانه این رقم برای ایران  ۳ دهم درصد است.

پتروشیمی صنعت مورد توجه جهانی

حیدرزاده با بیان اینکه جهان بر صنعت پتروشیمی متمرکز شده است، افزود: اتحادیه اروپا در مجموع ۱۱ میلیارد دلار و آمریکا ۳ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه صنعت پتروشیمی خود در یکسال سرمایه‌گذاری کردند.

وی دلیل این موضوع را سرمایه‌گذاری سنگین چین در حوزه تحقیق و توسعه به‌ویژه در صنعت پتروشیمی برشمرد و تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری چین اکنون ۴۵ درصد بازار پتروشیمی در اختیار این کشور است و سهم ۱۶ درصدی آمریکا از بازار جهانی به ۱۲ درصد تقلیل پیدا کرده است که این موضوع مؤید اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی به‌ویژه در حوزه فناوری و نوآوری است.

هیدروژن سبز مثالی برای فناوری‌های روز

مدیرعامل پلیمر آریاساسول به موضوع توسعه هیدروژن سبز به‌عنوان جایگزین سوخت‌های فسیلی اشاره کرد و گفت: این حوزه بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در جهان به خود اختصاص داده است و می‌تواند از هدر رفت سوخت‌های فسیلی برای تأمین انرژی جلوگیری کند و از طرفی سوخت پاکی است که از فرایند الکترولیز آب به‌دست می‌آید و تنها ساینوپک چین ۴۵۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است.

حیدرزاده با بیان اینکه مواد جدید و فناوری پیشرفته، اقتصاد چرخه‌ای و بازیافتی دیجیتال‌سازی و هوشمندسازی برای بهبود فرایندهای تولید، کاهش هزینه‌ها و بالابردن بهره‌وری تولید، افزایش راندمان و رضایت مشتری در حوزه کسب و کار را به‌دنبال دارد، گفت: مواد شیمیایی مثل کاتالیست‌ها و افزودنی‌ها در حوزه پتروشیمی بسیار حائز اهمیت هستند و برای رفع وابستگی آن باید بتوانیم در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنیم.

آریاساسول دانشگاه نوآوری و فناوری

وی به تجربه شرکت آریاساسول در این حوزه اشاره کرد و افزود: ما می‌توانیم با استفاده از پتانسیل نخبگان و سرمایه انسانی در شرکت، از خروج ارز جلوگیری کنیم و از طرفی با رفع وابستگی مواد مورد نیاز خودمان را تأمین کنیم.

مدیرعامل آریاساسول اذعان کرد: صنعت پتروشیمی بخش بزرگی از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد که نشان‌دهنده نقش پر رنگ آن در اقتصاد کشور است.

حیدرزاده افزود: حدود ۵ درصد از ارز سهم پتروشیمی کشور را در آریاساسول تأمین می‌کنیم که این قابل افزایش است و با استفاده از نوآوری می‌توانیم این سهم را افزایش دهیم که پیگیر این موضوع هستیم.

وی تصریح کرد: آریاساسول به‌عنوان یک شرکت پیشرو به‌دنبال ایفای نقش خود در صنعت است و به‌عنوان یک بنگاه صادرات محور، ما در تحقیق و نوآوری یک شرکت پیشرو جهانی شناخته می‌شویم و برای رسیدن به اهداف، اقدام‌های اساسی انجام دادیم.

مدیرعامل آریاساسول با برشمردن دستاوردهای این حوزه گفت: یکی از اقدامات اساسی ما تأسیس مرکز نوآوری و دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ بود، دیگری کسب جایزه نوآوری شش ستاره در جایزه بین‌المللی تجارب برتر جهانی است و پس از آن اخذ مجوز رسمی شرکت دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را در کارنامه داریم.

دستاوردهای نوآوری آریاساسول

حیدرزاده در ادامه برخی از نتایج این اقدامات را برشمرد و گفت: پایه‌ریزی و گسترش فعالیت‌ها در حوزه نوآوری در کمتر از یکسال منجر به توسعه سبد محصولات شد و پس از تشکیل مرکز دانش‌بنیان توانستیم سه گرید بسیار حیاتی در کشور که بسیار مورد نیاز بود، در مجموعه دانش‌بیان خود بومی‌سازی کنیم.

وی در تشریح یکی از این گرید‌ها گفت: گرید LEC1969 با کاربری اکستروژن کوتینگ می‌تواند از خروج سالانه ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند، این محصول در بسته‌بندی‌های مواد غذایی و حوزه درمان از جمله کیسه‌های خون و مواد بهداشتی کاربرد دارد و پیش از این فقط امریکا و آلمان توان تولید این محصول را داشتند و این ظرفیت از سوی بخش دانش‌بنیان و متخصصین آریاساسول محقق شد که به‌واسطه اختیارات هیئت مدیره محترم برای بهره‌گیری از ساختار دانش‌بنیان‌ها ایجاد شده بود.

مدیرعامل آریاساسول یادآور شد: در حال تدوین یک برنامه استراتژیک جامع هستیم که در آینده صندوق خطر‌پذیر برای استفاده از خلاقیت‌ها در مسیر توسعه و استفاده از ظرفیت‌ها در مقیاس بزرگ‌تر ایجاد کنیم.

حیدرزاده افزود: همکاری‌های بین‌المللی از دیگر اهداف ماست و سال گذشته در بیش از ۱۲ رویداد بین‌المللی حضور پیدا کردیم که تجارب بسیاری برای توسعه زیرساخت‌های پژوهشی کسب شد.

وی در پایان با بیان اینکه نوآوری نه تنها در مسیر رشد و توسعه شرکت بلکه برای بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند، تصریح کرد:

ما اعتقاد داریم باید از خودمان شروع کنیم و این گام را در آریاساسول برداشتیم و امیدواریم این دستاوردها را به دیگر شرکت‌ها و کل کشور تسری دهیم و نگاه تحقیق و توسعه را در کشور نهادینه کنیم.