بهنام فتحنایی: در حالی که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت محصولات شش یا هفت برند تولیدکننده خبر داده است، نگاهی به بازار لوازم خانگی نشان میدهد تعداد برندهایی که افزایش قیمت داشتهاند بیشتر بوده و تقریبا تمام تولیدکنندهها در بازاری انحصاری و در شرایطی که مصرفکنندگان انتخاب دیگری ندارند، محصولات خود را از ریز تا درشت در دوماه گذشته گران کردهاند.
به گزارش رویداد شرق: اواخر خرداد امسال مجوز افزایش ۱۵درصدی قیمت تلویزیون و افزایش ۱۰درصدی قیمت یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی صادر و این مصوبه از اول تیرماه اجرایی شد اما پس از این تاریخ تاکنون هیچگونه تغییر نرخی به طور رسمی مورد موافقت نهادهای ذیربط قرار نگرفته و تلاش شرکتهای تولیدی برای دریافت مجوز افزایش دوباره قیمت، بینتیجه مانده است. با این حال مشاهدات میدانی حاکی از آن است که تولیدکنندهها برای افزایش قیمت محصولاتشان چشمانتظار اجازه دولت نماندهاند و همزمان با رشد قیمتها بازار روز بهروز سردتر میشود.
در حالی که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت محصولات شش یا هفت برند تولیدکننده خبر داده است، نگاهی به بازار لوازم خانگی نشان میدهد تعداد برندهایی که افزایش قیمت داشتهاند بیشتر بوده و تقریبا تمام تولیدکنندهها در بازاری انحصاری و در شرایطی که مصرفکنندگان انتخاب دیگری ندارند، محصولات خود را از ریز تا درشت در دوماه گذشته گران کردهاند.
افزایش قیمتی که به طور رسمی اعلام شده ۲۰درصد است اما بعضی از فروشندگان، میزان رشد قیمت را در بعضی محصولات ۳۰درصد و بالاتر هم عنوان میکنند. محصولات درشت شامل ساید، یخچالفریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش قیمت بیشتری را تجربه کردهاند اما محصولات ریز خانگی هم از گرانی بینصیب نبودهاند و در تازهترین خبر، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش ۷۰درصدی قیمت کولر تولیدی یکی از برندها آن هم در فصل زمستان خبر میدهد.
انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با انتشار متنی اعلام کرده با توجه به رشد هزینههای تولید مدتهاست که درخواست خود برای افزایش قیمتها را به دولت ارائه کرده است. افزایش ۲۰درصدی قیمت ارز در سامانه نیما و ۳۵درصدی در بازار آزاد ارز و همچنین کندشدن روند تحویل ارز توسط آن سامانه، افزایش قیمت مواداولیه در بورس کالا از جمله ورقهای فولادی، مس، آلومینیوم، پتروشیمی، عدم همکاری بانکها در تأمین منابع مالی و افزایش هزینههای جاری و خدمات از دلایلی است که در متن منتشرشده از سوی انجمن به عنوان دلایل افزایش قیمت محصولات عنوان شده است.