معاون معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از افزایش ذخایر معدنی در معادن چغارت و سه چاهون خبر داد و گفت: با پایان عملیات اکتشاف میزان دقیق ذخیره اعلام می شود.

به گزارش رویداد شرق به نقل از مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_بافق؛ محمد حسین مرادیان، معاون معدنی شرکت در مصاحبه ای پیرامون آخرین وضعیت تامین خوراک در شرکت سنگ آهن با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر یکی از چالش های بزرگ شرکت سنگ آهن بحث تامین خوراک است که در این راستا اهدافی تدوین شده و بحث اکتشافات قوی تر از گذشته دنبال می شود.

وی با بیان اینکه شرکت تاکسام نیز تشکیل شده و چند دستگاه حفاری در حال اکتشاف در محدوده های موجود هستند افزود: خوشبختانه چنین اقداماتی منجر به افزایش ذخایر در معادن چغارت و سه چاهون شده که پس از پایان عملیات اکتشاف میزان دقیق افزایش ذخیره اعلام می شود.

مرادیان در خصوص محدوده های مشارکتی نظیر ناریگان، ساغند، ناتک و گیورد نیز اظهار داشت: در این محدوده ها حدود ۹۰ درصد از فعالیت اکتشافی انجام شده و در بسیاری از بخش ها وارد فاز بهره برداری شده ایم.

معاون معدنی شرکت میزان ذخیره در محدوده ساغند را حدود ۲۰ میلیون تن پیش بینی کرد و گفت: بخش عمده ای از این ذخایر در عمق قرار دارد.هم اکنون بهره برداری از حدود ۲ تا ۳ میلیون تن سنگ در بخش روباز را آغاز کرده ایم و در صورت داشتن صرفه اقتصادی به چرخه تولید وارد می کنیم.

استخراج یک میلیون تن سنگ از آنومالی ۸

مرادیان در خصوص آنومالی ۸ نیز اذعان کرد: در بخش روباز آنومالی ۸ حدود ۳ میلیون تن سنگ داریم که حدود یک میلیون تن آن را استخراج کردیم البته سنگ استخراج شده سنگ هماتیت است و وارد چرخه کنسانتره سازی نمی شود.

وی با بیان اینکه سنگ هماتیت دانه بندی شده و به فروش می رسد گفت: بخشی از ذخایر آنومالی ۸ در عمق قرار دارد که اگر عیار آن را حدود ۲۰ درصد محاسبه کنیم  پیش بینی می شود که حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ میلیون تن ذخیره داشته باشیم با این حال دستیابی به این ذخایر نیازمند رفتن به سمت استخراج سیستماتیک و مدرنیته زیرزمینی است که در یکی دو سال آینده این امر محقق نمی شود.

معاون معدنی شرکت در ادامه بیان داشت: با وجود تمام اقدامات انجام شده، هنوز هم چالش تامین خوراک وجود دارد و باید مسوولان استانی تمهیداتی بیندیشند که ذخایری که در منطقه وجود دارد و در حال استخراج است از محدوده خارج نشده و به سمت چرخه تولید شرکت سنگ آهن مرکزی ایران هدایت شود.

مرادیان افزود: امسال باید حداقل ۴ و نیم میلیون تن گندله تولید شود تا علاوه بر پوشش هزینه ها سود حداقلی برای شرکت به وجود آید اما متاسفانه با توجه به وضعیت خوراک در ۶ ماهه ابتدایی سال رسیدن به اهداف مورد نظر دور از ذهن به نظر می رسد.

معاون معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با بیان اینکه در منطقه ذخایر زیاد و ذی قیمتی وجود دارد تصریح کرد: هم اکنون رایزنی هایی صورت گرفته تا سنگ گزستان و سنگ محدوده های مشارکتی مثل میشدوان و آنومالی شمالی که مناسب خطوط فراوری است به شرکت سنگ آهن منتقل شود اما تمامی این تصمیمات کوتاه مدت است و باید حمایت ویژه ای از سوی مسوولان برای رفع مشکلات این شرکت صورت گیرد.

پیمانکاران معدن سه چاهون تجمیع می شوند

مرادیان در خصوص مباحثی پیرامون واگذاری معدن سه چاهون نیز توضیح داد: در معدن سه چاهون پیمانکاران متعددی مشغول به کار هستند که با نظر کارشناسان قرار بر این شده که این پیمانکاران تجمیع شوند و تمامی فعالیت های استخراجی، خردایش و پرعیارسازی به یک پیمانکار واحد سپرده شود.

وی درباره نحوه انتخاب پیمانکار برای معدن سه چاهون گفت: بر همین اساس شرح خدماتی آماده شده و تا اواخر همین هفته به امور بازرگانی ارائه می شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه و نیم آینده پیمانکار منتخب معرفی خواهد شد.

امتیاز ویژه برای پیمانکار بومی

مرادیان در پاسخ به این پرسش که آیا امتیازی برای پیمانکاران بومی در نظر گرفته شده است بیان کرد: ما در شرح خدمات جدول امتیاز دهی داریم که برای پیمانکاران بومی امتیاز ویژه ای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: پیمانکار توانمند و شایسته از طریق کانون و برگزاری مناقصه انتخاب خواهد شد.

مرادیان در خصوص بحث واگذاری معدن سه چاهون به بهاباد نیز گفت: این مطالب صحت ندارد.با توجه به مرزهای مشخص شده معدن سه چاهون متعلق به شهرستان بافق است.واگذاری معدن سه چاهون به بهاباد بحثی کاملا سیاسی است که تاکنون چنین مسئله ای در هیچ کدام از دو شهرستان نیز طرح نشده است.