محمدرضا قادری، عضو هیئت مدیره ورئیس مرکز نوآوری شرکت ملی پست، با بیان اینکه انبار کالا دیگر توجیه اقتصادی ندارد، گفت: «تجارت در دنیا به سمت شخصی سازی شدن پیش رفته است و شاید یک محصول خاص برای یک مشتری واردات می شود و دیگر موضوع دپوی کالا و دور ریز محصولات و … چندان مطرح نباشد و در ایران هم باید به این سمت حرکت کنیم.»
به گزارش رویداد شرق به نقل از دفتر ارتباطات شرکت ملی پست، محمدرضا قادری در گفتگو با خبرگزاری موج به مناسبت روز جهانی پست، با اشاره به اینکه دولت الکترونیک ۲۳ پروژه دارد، گفت: «در شرایط کنونی پروژه جی نف که جزو پروژه های دولت الکترونیک است و از سوی پست اجرا می شود توسط ۱۶۰ دستگاه استفاده می شود.»
محمدرضا قادری درباره خرید های پستی بین المللی گفت:«خریدهای خارج از مرز کشور از سویی به دلیل اینکه موضوع گمرکات مطرح است و از سوی دیگر تفاوت ارزی در مبدا و مقصد وجود دارد، دارای مشکلاتی در حوزه خرید های اینترنتی و صادرات به کشورهای دیگر است. با این حال توافقاتی با وزارت صنعت و مرکز خدمات تجارت الکترونیک حاصل شده تا سازوکاری دیده شود که تجارت در این بخش با ساختاری جدید و مبتنی بر مبادلات ارزی تدوین شود.»
او افزود: «در شرایط کنونی باید مسائل گمرکی و ارزی به صورت الکترونیکی ابتدا اجراشود و بعد از آن قرارداد با پست های کشورهای مقصد منعقد شود. البته امروز به دلیل اینکه قوانین گمرکی محدودیت دارند به صورت محدود تجارت الکترونیک انجام می شود اما اگر بسترها ایجاد و سامانه ای راه اندازی شود به دلیل اینکه می تواند برای کشور درآمد ارزی ایجاد کند به نفع کشور خواهد بود.»
او با تاکید بر اینکه ایجاد بستر خرید های اینترنتی بین المللی حداقل به یک سال زمان نیاز است، تصریح کرد: «در حال حاضر درخواست صادرات از طریق تجارت الکترونیک بیشتر از واردات است و به دلیل اینکه کانال های فیزیکی و بازاریابی و … نیاز ندارد بسیار به صرفه تر است. به همین دلیل بسیاری از تولیدکننده ها و شرکت های عرضه کننده مایل به همکاری در این بخش هستند.»
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست درباره اینکه ایران می تواند با چه کشورهای مبادلات تجارت الکترونیک داشته باشد، اظهار کرد: «در شرایط کنونی کشورهای هدف برای تجارت الکترونیک با کشورمان؛ چین، روسیه عراق و هند و … هستند که بیشترین مبادلات تجاری را با آنها داریم و تفاهمنامه همکاری با این کشورها هم قبل تر منعقد شده که برخی از این تفاهمنامه ها به صورت رسمی رونمایی شده اند، اما شرط لازم برای اجرای آن این است که گمرکات و وزارت صنعت دو کشور پای کار بیایند و برای مبادلات ارزی ناشی از خرید اینترنتی هم سازوکاری اندیشیده شود.»
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست با اشاره به اینکه تجارت الکترونیک بین الملل نسبت به خرید و فروش اینترنتی بازار داخلی بسیار کمتر است، عنوان کرد: «در چین سهم تجارت الکترونیک داخلی ۵۰ درصد و میانگین جهانی ۳۰ درصد است اما در ایران سهم تجارت الکترونیک داخلی ۵ درصد است، هرچند در کشور ما تجارت الکترونیک بین المللی در مقایشسه با کشوری مانند چین عددی نزدیک به صفر است.»
رئیس مرکز نوآوری پست با تاکید بر اینکه امروز پست طبق قانون باید سکوی کسب و کارهای الکترونیکی باشد، تصریح کرد: هم اکنون تمرکز ما بر روی هوشمندسازی زیرساخت هاست و برای خدمات جانبی مرکز نوآوری لجستیک پیشرفته سال گذشته به بهره برداری رسید که شامل ۱۱ مرکز در سراسر کشور است و ۳۵ شرکت شتاب دهنده و ۵۵ شرکت استارت آپ در این بخش مشغول هستند
او با تاکید بر اینکه هر ۶ ماه یکبار نمایشگاهی با محوریت دستاوردهای نوآوری برگزار می شود، افزود: «در صورتی که شرکت ها در نمایشگاه دستاوردهای خوبی ارائه دهند قراردادی با آنها متعقد می شوند، برای نمونه اگر برای خدمات به زیرساخت و پشتیابی نیاز داشته باشند برای فروش خدمات به آنها قرارداد بسته می شود و از طرف دیگر اگر شرکت ها در بخش سورتینگ خدمات جدیدی ارائه دهند همکاری با آنها در قالب قرارداد دنبال می شود.»