اگرچه محدودیت‌های برق باعث توقف خطوط تولید و به‌طور مشخص واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه شد، اما با تصمیم‌گیری مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب عوامل مؤثر، در این بازه زمانی عملیات تعمیرات ماشین ریخته‌گری شماره ۲ و سایر بخش‌های فولاد مبارکه با موفقیت انجام شد.

به گزارش رویداد شرق به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، علی رحیمی رئیس تعمیرات ریخته‌گری مدول B، در این باره گفت: با شروع محدودیت‌های انرژی برق از خردادماه، با برنامه‌ریزی صحیح به‌جای فرصت‌سوزی، تهدیدهای ناشی از قطعی برق با انجام تعمیرات ماشین‌ها به فرصت تبدیل شد و طی آن اقدامات اساسی که نیاز به توقف طولانی‌مدت ماشین ریخته‌گری داشت، شناسایی و مشخص شد. در ادامه ضمن برنامه‌ریزی و تدارک قطعات، تجهیزات و خدمات مربوطه، مقدمات انجام تعمیرات اساسی در زمانی که تولید به دلیل محدودیت‌های برق متوقف ‌شده بود، انجام گرفت.

وی با بیان اینکه از ابتدای مردادماه توقف بلندمدت ماشین ۲ ریخته‌گری مداوم آغاز شد، مقرر گردید به مدت ۶ هفته اتاق اسیلاتورهای هر دو خط و سازه‌های نگه‌دارنده آن از کف نوسازی شود.

رحیمی با بیان اینکه این‌گونه فعالیت‌های اساسی به علت حساسیت و ریسک‌ها و عوارض احتمالی زیاد آن، نیازمند محاسبات و نقشه‌برداری‌های دقیق است، تصریح کرد: معمولاً چنین فعالیت‌هایی در انحصار صاحبان تکنولوژی است و کمتر شرکت فولادسازی مسئولیت انجام آن را می‌پذیرد.

رئیس تعمیرات ریخته‌گری مدول B اظهار داشت: در جریان اجرای این پروژه، کارکنان با حمایت مدیران سازمان با شجاعت و تخصص بالا مسئولیت انجام این فعالیت‌ها را پذیرفتند و با کنترل و نظارت مستمر و استفاده از توان تعمیرات مرکزی، واحد نقشه‌برداری، بازرسی فنی، دفاتر فنی، تعمیرگاه مرکزی و سایر شرکت‌های تخصصی موجود در کشور این امر مهم را به سرانجام رساندند. ان‌شاءالله ماشین ۲ برای حداقل ۱۰ سال آینده از این سرویس تعمیراتی بی‌نیاز خواهد بود.

ارزیابی ریسک‌های احتمالی و انجام کار به‌صورت کاملاً ایمن و باکیفیت

حسین عابد، رئیس واحد مکانیک تعمیرات مرکزی هم در این باره گفت: با توجه به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی‌های صورت‌گرفته در جلسات قبل از شروع فعالیت‌ها، تعمیرات ماشین ریخته‌گری شماره ۲ از اوایل مردادماه ۱۴۰۳ با تدوین و برنامه اجرایی دقیق و منظم و همچنین با در نظر گرفتن شرایط خاص ازجمله تداخل کاری بالا در فعالیت‌های اجرایی قسمت کولینگ چمبر و ارزیابی ریسک‌های احتمالی به‌صورت کاملاً ایمن و باکیفیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام رسید.

وی گفت: تعویض و نوسازی سازه‌های فلزی داخل کولینگ چمبر و متعلقات مربوطه که از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای در دمونتاژ و نصب برخوردار است، در بخش تعمیرات مکانیک با نظارت مستمر و مؤثر صورت پذیرفت.

تعویض تمامی تجهیزات فرسوده شده

مسعود بیگی، تکنسین تعمیرات ریخته‌گری نیز در همین زمینه افزود: برای عملیات ذوب‌ریزی مداوم در ماشین‌های ریخته‌گری و رعایت شرایط متالورژیکی و نیز جهت جلوگیری از چسبندگی مواد مذاب به بدنه تیوب مسی لازم است مجموعه کریستالیزاتور در نوسان باشد. فرکانس نوسان و میزان حرکت عمودی از مهم‌ترین عوامل طراحی سیستم ریخته‌گری مداوم است. فرکانس حرکتی با سرعت ریخته‌گری رابطه مستقیم دارد.

وی ادامه داد: ازآنجا‌که میزان نوسان با توجه به‌سرعت ریخته‌گری قابل تنظیم است، نسبت نوسان موردنیاز با سرعت خط و مقدار حرکت اسیلاتور تنظیم می‌گردد.

تعویض تمامی قطعات حساس به دست کارشناسان داخلی

به گفته بیگی، ماشین ریخته‌گری شماره ۲ به سیستم ارتقاع‌یافته هیدرولیکی مجهز است که از مجموعه قالب روی اتاق اسیلاتور و ستون‌های افقی و عمودی نصب می‌شود. طی بازرسی‌های روزانه، مشخص شد شرایط محیطی ریخته‌گری که متشکل از درجه حرارت ۱۶۰۰ در قالب و در مجموعه تجهیزات و محیط حدود ۳۰۰ درجه حرارت است در طولانی‌مدت باعث فرسودگی و پوسیدگی سازه شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌ها در زمان شات‌دان ۴۰روزه ماشین ۲ سازه و میز اسیلاتور به همراه داکت‌های بخار اگزوزفن تعویض شد. همچنین کلیه متریال سازه‌های افقی و عمودی و ستون‌ها با درخواست‌های ساخت توسط تعمیرگاه در فاصله ۴ ماه ساخته شد و در زمان مقرر تعویض گردید.

تکنسین تعمیرات ریخته‌گری افزود: تجهیزاتی که از قبل بر روی ماشین ۲ نصب و توسط شرکت SMS DEMAG آلمان در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسیده و فرسوده شده بود، به دست کارکنان داخلی فولاد مبارکه تعویض شدند.

تعویض کامل سازه‌های فولادی داخل کولینگ چمبر و بسیاری از تجهیزات فرسوده دیگر

حسن مرادی، تکنسین مکانیک تعمیرات مرکزی هم در همین زمینه افزود: از مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی انجام‌شده می‌توان به این موارد اشاره کرد: تعویض کامل سازه‌های فولادی داخل کولینگ چمبر، تعویض کامل لوله‌های اسیلاتور هر دو خط، تعویض کامل لوله‌های داخل کولینگ چمبر، تعویض داکت‌های غبارگیر روی سگمنت‌ها، دمونتاژ و مونتاژ کلیه سگمنت‌ها، تعمیرات و نوسازی رول‌های ۱ تا ۳۰ هر دو خط، تعویض لوله‌ها و تأسیسات داخل والوروم و هیدرولیک روم و تعمیرات میزهای شیفتینگ هر دو خط.