بهنام فتحنایی: شرکت صنایع غذایی انسی ماکارون به نسل اول کارخانجات تولید مواد غذایی به شیوه مدرن در ایران تعلق دارد. این کارخانه در سال 1351 بنا نهاده شد. تولید رشته آش، پلو و اسپاگتی فرمی، پودر کیک، ژله از محصولات این شرکت می باشد. این شرکت در روند پیشرفت و تکامل فرایند تولید محصولات غذایی به سطح بسیار مطلوبی از نظر تکنولوژی، کیفیت و تنوع محصولات رسیده است. این ویژگی ها برای برند انسی ظرفیت های بی نظیر فراهم نموده است که بکارگیری آنها می تواند در حوزه محصولات تولیدی این شرکت در عرصه داخلی و صادراتی منشا تحولات مهمی برای اقتصاد کشور باشد. چنین مجموعه های معتبر از نظر کیفیت و تعهد به مشتری می توانند پشتوانه تجارت خارجی ایران باشند. حضور برندهای مثل انسی که دارای برنامه علمی و مدون در حوزه تولید و تجارت هستند در تشکل های صادراتی مثل اتاق بازرگانی و بویژه اتاق های مشترک می تواند نگاه بازارهای خارجی را به محصولات ایران تغییر داده و از حضور قدرتمند محصولات ایرانی در بازارهای جهانی پشتیبانی نماید.

به گزارش رویداد شرق: سید یاسر میر احمدی رئیس هیئت مدیره شرکت انسی ماکارون در گفتگو با رویداد شرق با تشریح فعالیت های شرکت اعلام می نماید که هر چند شرکتش اکنون دارای یکی از پیشرفته ترین فناوری صنایع تولید غذا در ایران است اما به لحاظ سرعت تغییرات تکنولوژی در جهان امروز همواره از تلاش بیشتر برای انطباق با آخرین استانداردها و دست آوردهای روز  دنیا و دست برنداشته اند. مالک شرکت انسی می گوید: راه های که ما را به این نقطه که اکنون قرار داریم رسانده است عبارتند از استفاده درست از تجربیات گذشته، بکار گیری متخصصین ایرانی و خارجی، بکارگیری نیروهای ماهر از تکنسین های شرکت تا استفاده از محقیین و دانشگاهیان اعم از استفاده از مقالات و مطالعات انجام شده در این صنعت می باشد. علاوه بر اینها استفاده از تجربیات رقبای حاضر در بازار داخل و خارج نیز در دست یابی به این موقعیت ممتاز و در سطح  استانداردهای جهانی موثر بوده است.

انسی در مسیر توسعه و پیشرفت

دکتر میراحمدی در باره روند توسعه و پیشرفت شرکت ابراز می دارد که در سال ۱۳۵۱ شرکت با بکارگیری تکنولوژی های سنتی و با ظرفیت های محدود فقط در تولید رشته اسپاگتی و تا حدودی هم آش فعالیت می کرده است. ظرفیت تولید در آن زمان بسیار محدود بود و بتدریج افزایش پیدا کرده است. در آن سال ها حدود  2 یا ۳ SkU محصول تولید می شده اما اکنون بالغ بر ۱۱۰ اس کی یو محصول در سبد تولیدات شرکت وجود دارد. وی در ادامه به استفاده شرکت از تکنولوژی مدرن اشاره می کند و می گوید: تکنولوژی مدرن از سال های ۷۵ – ۸۵ وارد این شرکت شده و در سال ۸۲ یکی از مکانیزه ترین و پیشرفته ترین دستگاه تولید آش در دنیا در این شرکت بکار گرفته شده است. این دستگاه ترکیبی از فنآوری خارجی و مهارت های متخصصین ایرانی است که در دنیا منحصر بفرد می باشد. برترین دستگاه تولید ماکارونی کلافی در دنیا که ۳ مدل از آن توسط شرکت پاوان ایتالیا در دنیا عرضه شده را در شرکت انسی برای تولید رشته ورمیشل کلافی  بکار گرفته ایم. از مزیت های این دستگاه که در دنیا بی نظیر است می توان به امکان ذخیره سازی مازاد بر تولید را نام برد که مطابق با بسته بندی قابلیت تنظیم دارد. در حال خرید دو دستگاه مدرن خط اسپاگتی از شرکت های ایتالیایی هستیم که امیدواریم با حمایت دولت و تمهید منابع مالی بزودی شاهد بکارگیری آنها در شرکت باشیم.

ظرفیت تولید انواع محصولات انسی

دکتر میراحمدی در مورد تغییرات کمی تولیدات شرکت انسی می گوید: میزان حجم تولید متغییر است. ما درفرآورده های آرد یک ظرفیت اسمی داریم و یک ظرفیت واقعی، در اسپاگتی ما در ماه ۲ تا ۳ هزارتن ظرفیت تولید داریم. در رشته آش ۱۵۰۰ تن و در بسته بندی انواع آرد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰ تن انواع بسته بندی ظرفیت داریم، در تولید پودر کیک ۱۰۰۰تن ، پودر ژله و سایر محصولات پودری را بالغ بر ۲۰۰ تن ظرفیت داریم. رشته پولویی حداقل ماهی ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن قابلیت تولید و بسته بندی داریم.  جمعا ماهیانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تن در شرکت صنایع غذایی انسی ماکارون قابلیت تولید وجود دارد.

کیفیت برتر محصولات انسی

وی در مورد کیفیت محصولات می گوید: گرید محصولات انسی در بازار A+ است. بیشترین، بهترین و مرغوب ترین مواد اولیه (درجه یک)را تهیه می کنیم. از آنجا که کیفیت محصولات ما بسیار بالاست به نسبت در مقایسه با محصولات دیگر شرکت ها از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. بسته بندی محصولات را سعی کرده ایم با بسته بندی محصولات دارویی یک شکل باشد برای همین هزینه تمام شده ما بالاتر می رود ولی قابلیت عرضه به بازارهای جهانی را فراهم می کند و  انسی گواهینامه های جهانی را با این هدف اخذ نموده است. ما اکنون علاوه  بر استاندارد ایران گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۹۰۰۲ و ایزوهای مدیریتی و بهداشتی را دریافت کرده ایم.  برند این شرکت در  کنار برندهای جهانی در سوئیس  جزو برندهای جهانی دارای کیفیت مناسب و درجه یک دنیا ثبت شده است. لذا قابلیت صادرات به بازارهای اروپا، آمریکا و کانادا را داریم.

انسی  در بازارهای داخلی و جهانی

رئیس هیئت مدیره انسی در مورد موقیعیت و مقبولیت محصولات این برند در بازار داخلی می گوید:  ما در حوزه رشته آش و پلو لیدر بازار ایران هستیم. تقریبا بیشترین فروش رشته آش کشور را داریم. در حوزه اسپاگیتی جزو ۵ برند برتر اسپاگتی ایران هستیم. در حوزه های مختلف سبد کالایی محصولات مان مثل ترشیجات، خیلر شور، زیتون، آبلیمو، شربت هم فعالیت های بسیار خوبی داشته ایم و با اینکه در این محصولات نوپا هستیم ولی با استقبال خوبی از طرف مشتریان وفادارمان مواجه شده ایم. علاقمندیم در توسعه بازار و کسب بازار ایرانی بیشتر فعال باشیم. از جمله طرح ها در زمینه توسعه بازار ایجاد واحد CRM شرکت بوده که سیستم ارتباط با مشتری و مشتری مداری را در شرکت راه اندازی کرده ایم و اکنون ارتباط خوبی را با مشتریان و نمایندگی های شرکت برقرار کرده ایم. سعی ما بر این است که در این گروه صنایع غذایی جزو ۳ برند اول مطرح ایرانی در ۲- ۳ سال آینده باشیم.

بازارهای خارجی موضوع دیگری است که مورد تاکید دکتر میراحمدی قرار می کیرد و اظهار می دارد که ما حضور مستمر در نمایشگاه های خارجی داریم. اخذ نمایندگی های معتبر در کشورهای مختلف را شروع کرده ایم. در برخی از کشورها مثل استرالیا و کانادا و امارات نماینده انحصاری داریم و بحث انحصار محصولاتمان در این کشورها را به دلیل هدفمند بودن در حوزه صادرات دنبال می کنیم. وی اضافه می کند که در کشور عراق برند انسی را ثبت کرده ایم. شرعیه ما در عراق جزو برندهای اول ورمشیل سوپی است. برای اوزان مختلفی که در حوزه صادرات اسپاگتی است هم در نوع و هم در وزن سیستم بسته بندی در شرکت ایجاد کرده ایم. غالب بسته بندی ها اسپاگتی در دنیا از ۲۰۰ گرم تا ۵۰۰ گرم می باشد اما نرمال بسته بندی در ایران ۷۰۰ گرم است و ما برای هماهنگی بازار جهانی بسته بندی ۲۰۰ و ۵۰۰ گرمی را وارد سبد تولیدات شرکت کردیم. وی با بیان اینکه ۵۰ درصد محصولات تولیدی شرکت صادر می شود اظهار داشت: هم اکنون محصولات ما به کشورهای کانادا، آمریکا، استرالیا، سنگال، امارات، قطر، افغانستان، عمان در مجموع نزدیک به ۴۵ کشور محصولات ما ارسال می شود.

چشم انداز و آینده برند انسی

وی درباره روند توسعه شرکت می گوید: واحد R&D شرکت در زمینه توسعه فعالیت های شرکت خیلی فعالیت داشته و بخش برنامه ریزی ما در این حوزه برنامه های مدون و دقیقی دارد. سعی ما بر این است که سهم ما از بازار اسپاگیتی و فرمی و پاستا  بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ درصد سبد کالایی هموطنان باشد. در حوزه صادرات در نظر داریم ۴۵ کشور فعلی را در سال ۱۴۰۰ به ۶۰ کشور افزایش بدهیم.  در نظر داریم حجم محصولات ارسالی به عراق را افزایش بدهیم. سرمایه گذاری های خوبی در افغانستان کرده ایم در هرات و در کابل حضور بسیار پررنگی داریم. در امارات سرمایه گذاری خوبی توسط نمایندگی های شرکت انجام شده است. در امارات و کانادا تبلیغات زیادی انجام داده ایم. در آلمان نماینده انحصاری داریم. به سوئد کالا ارسال و سرمایه گذاری کرده ایم.  اینها اتفاقات خوبی بوده که در شرکت انسی ماکارون افتاده و افتخاری بود برای برند ایرانی که در کشورهای عضو اتحایه اروپا و در کانادا و امریکا و کشورهای که در ارتباط با محصولات غذایی مقررات سختگیرانه ای دارند موفق شده ایم وارد بازار بشویم و با شرکت های بزرگ دنیا رقابت کنیم.

رضایتمندی از رضایت مشتری

میراحمدی در پاسخ به این سوال که بازخورد که از مشتری می گیرید تا چه اندازه برای خود شما راضی کننده است می کوید:  ما هر چقدر هم حس کنیم که کامل هستیم باز جا دارد که رضایت کامل تری از مشتری ها بگیریم. بازخوردی که از مشتری هایمان داریم، بازخورد بسیار خوبی است. هم رضایتمندی بالاست و هم نقدهای که می کنند در راستای توسعه بازار ماست که چرا محصول شما در فلان مغازه و یا شهر و استان وجود ندارد؟ بخشی از نقدها مربوط به نحوه توزیع در سراسر کشور می باشد. اما از نظر کیفیت غالبا رضایتمندی بالای داریم و نقد نسبت به کیفیت بسیار ناچیز بوده است. امیدواریم رضایتمندی ۱۰۰ درصدی را در تمام سطوح و حوزه های فعالیت شرکت انسی ماکارون از طرف مشتریان داشته باشیم. این امر مستلزم حمایت ویژه تمامی ارکان دولت و تلاش مجموعه کارکنان و مدیران شرکت می باشد.

وی مهترین عامل موفقیت برند انسی ماکارون را در تلاش شبانه روزی مجموعه کارکنان از کارگران و متخصصین و وفادرای نمایندی های شرکت می داند و می گوید: در نهایت  خواستن این مجموعه برای رسیدن به موفقیت که در تمامی ارکان و پرسنل شرکت تبلور داشته است و همه به اتفاق خواهان رسیدن به قله های موفقیت در حوزه کاری خودشان هستند. و به امید خدا شما انسی را در ۲ سال آینده در موقعیت بسیار بالاتری خواهید دید. انسی برندی است که در دنیا قابلیت مطرح شدن را دارا می باشد.

 اتاق های بازرگانی و توسعه تجارت خارجی

رئیس هیئت مدیره و مالک شرکت انسی ماکارون در پایان به نقش اتاق های بازرگانی در کسترش تجارت خارجی اشاره می کند و بر استفاده از تجربه شرکت های ریشه دار در توسعه و حفظ بازارهای خارجی تاکید می نماید. وی معتقد است حضور در بازار خارجی با نام ایران باید در شان و جایگاه برندهای معتبر ایران باشد. وی اضافه می کند که نباید هر محصول و کالای بی نام نشانی را بنام ایران در بازار خارجی عرضه کرد. حضور شرکت ها و برندهای معتبر در اتاق های مشترک باید جدی گرفته شود و این تشکل ها باید از نام ایران در بازارهای خارجی محافظت کنند. شرکت انسی ماکارون آمادگی دارد تا رسالت خود را با همکاری اتاق های بازرگانی به انجام برساند و با برنامه های مدون و تجربیات موفق در ۴۵ کشور با همکاری برندهای معتبر ایران از جایگاه محصولات ایران و اعتبار محصولات ایرانی دفاع نماید. ما معتقدیم بسیاری از محصولات ایرانی در منطقه و بعضا فراتر از منطقه می توانند رهبری بازار را بدست بگیرند.