اینترنت اشیا یک شبکه متصل و متشکل از چندین موجودیت است که توانسته با افزودن قابلیت پردازش داده و هوش مصنوعی دنیای فیزیکی و سایبری را با یکدیگر ادغام و یکپارچه نماید و جهانی هوشمند را ایجاد کند.

مفهوم اینترنت اشیا به ارتباط مجموعه‌‎ای از اشیا، دستگاه‌‎ها، انسان‎‌ها، حیوانات و ماشین‌‎آلات اشاره دارد که در آن تمامی عناصر علاوه بر ارتباط با عناصر هم جنس خود، می‎‌توانند با دیگر عناصر نیز ارتباط داشته باشند. در واقع اینترنت اشیا یک شبکه متصل و متشکل از چندین موجودیت است که توانسته با افزودن قابلیت پردازش داده و هوش مصنوعی، دنیای فیزیکی و سایبری را با یکدیگر ادغام و یکپارچه نماید و جهانی هوشمند را ایجاد کند.

این مفهوم برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ تحت یک نظریه به جهان معرفی شد و اکنون به لطف توسعه بی‎ سابقه حسگرها و دستگاه‏‌ها، شبکه‏‌های ارتباطی، فناوری‏‌های پردازشی، پلتفرم‏‌های داده‌‏ای و هوش مصنوعی به یک واقعیت در تمامی حوزه‎‌ها و صنایع تبدیل شده است. در واقع هر موجودیت هوشمندی که در چارچوب اینترنت اشیا قرار می‏‌گیرد فارغ از نوع عملکرد خود، قابلیت جمع‌‎آوری و به اشتراک‌‎گذاری لحظه‌‎ای داده را با سایر موجودیت‎‌ها و ذینفعان دارد و موجب می‏‌شود که تمامی عناصر با کمترین نیاز به تعاملات با انسان، نسبت به تصمیم‌‏گیری اقدام نموده و به انجام عملیات لازم بپردازند.