«علی قاسمی» در حاشیه اولین سمینار آنلاین صنعت ساختمان عراق در گفتگو با خبرنگار تجارت گردان افزود:« مبلمان شهری ایران و عراق به دلیل فرهنگ و مذهب مشترک دو کشور نزدیک است به همین خاطر ایران رقبای منطقه برای صادرات محصولات مبلمان شهری به عراق را کنار زده است و همچنین به دلیل ارزان قیمت بودن این کالاها در ایران تجار عراقی تمایل بیشتری به خرید از ایران دارند و موجب شده که ۸۰ درصد این بازار در دست ایران باشد.»
او افزود:« میزان صادرات محصولات مبلمان شهری با بودجه ای که دولت عراق برای هر یک از شهرهای این کشور در نظر می گیرد ارتباط مستقیم دارد؛ البته هرازگاهی بودجه عمرانی شهرهای عراق به دلیل نا آرامی ها به بودجه های نظامی تزریق می شود و باعث کاهش درآمدهای صادراتی ملبمان شهری را در بردارد.»
رئیس سابق کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان کرد:« تجهیزات و علائم راهنمایی و رانندگی، وسایل بازی کودکان در بوستان ها، سطل های زباله مکانیزه و ساده از جمله مهم ترین تجهیزات صادرات مبلمان شهری است، این کشور ۴۰ میلیون نفری بازار خوبی برای کالاهای ایران به حساب می آید، چرا که عراق تنها ۳تا۵ درصد نیاز مبلمان شهری خود را می تواند تولید کند و بیش از ۹۰ درصد نیاز خود در این بازار را از طریق واردات تامین می کند.»
وی در پاسخ به این سوال که در چهار دهه اخیر عراق ۳ جنگ نظامی با ایران، امریکا و داعش داشته و به نوعی در آبادانی شهر نه تنها عقب است، بلکه به واسطه این جنگ ها مبلمان موجود نیز ویران شده است، بیشترین شهرهایی که نیاز به بازسازی دارند کدام مناطق عراق هستند؟ گفت:« بیشتر آسیب را شهر موصل به خود دیده است، در جنگ ایران و عراق جنگ در محدوده مرزها متمرکز بود و تجاوزی به شهرهای مسکونی نمی شد، در حمله امریکایی ها به عراق نیز آسیب زیادی به مناطق مسکونی رخ نداد؛ اما جنگ با داعش کاملا متفاوت بود داعشی ها شهر ها را ویران می کردند، بنده در بازدید میدانی که سال گذشته به موصل داشتم شاهد شهری ویرانه و خرابه بودم.»
«قاسمی» تصریح کرد:« بازسازی شهر موصل نیازمند میلیارد ها دلار است که بازار خوبی را برای شرکت های تولید ایرانی به وجود می آورد و بازسازی این شهر می تواند تولیدات واحدهای صنعتی کشورمان را چند سال درگیر کند؛ از جمله واحد های صنعتی پلیمر که 8 هزار واحد صنعتی در ایران دارد که ۳۰ درصد پتانسیل این واحدها را تا دو سال درگیر خود می کند، برای به دست آوردن این بازار تنها راهکار این است که تجار فعالیت بیشتری در ارائه محصول صادراتی انجام دهند.»