معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تامین اجتماعی در همایش آموزشی مدیران روابط عمومی و امور فرهنگی بیمهای و درمانی تأمین اجتماعی استانهای سراسر کشور ، با نقل خاطرهای از مرحوم دکتر کاظم معتمدنژاد، از اساتید پیشگام روزنامهنگاری معاصر ایران، گفت: یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی، آگاهسازی مخاطبان به کارکردها و عملکردهاست. بسیار لازم است که در حوزه روابط عمومی و امور فرهنگی بتوانیم در آگاهیرسانی و آگاهیبخشی به کارکردهای تامین اجتماعی و عملکرد آن، با استفاده از ابزار و امکانی که باید مورد استفاده قرار بگیرد بیش از گذشته اهتمام کنیم.
به گزارش رویداد شرق به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی قائم موهبتی در ادامه با یادآوری اینکه البته اینها مسائلی نیست که کارشناسان و متخصصان روابط عمومی و امور فرهنگی تامین اجتماعی ندانند، اما گاهی غفلت میکنیم و آن اهتمام بایسته را نداریم، گاهی هم امکان و ظرفیت مورد نیاز در اختیارمان نیست. این کاستیها را باید با پیگیری کردن رفع کنیم. افزود: تامین اجتماعی باید از ارتباط دو سویه با مخاطبان بهرهمند باشد، چرا که یک طرفه صحبت کردن مجابسازی مخاطب نیست. فرایند حتما باید متقاعدسازی باشد و متقاعدسازی ارتباطی دو سویه است. در این خصوص از جمله موارد و ظرفیتی که مورد توجه همه ما باید باشد و به حوزه فرهنگی هم خیلی مرتبط است، کانونها و تشکلهاست.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانها، گفت: استمرار در ارتباط موثر با تشکلها و کانون های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی در بیان چالشهای سازمان و تبین طرحهای اولویتدار و پیشبرد برنامههایی که مدیرعامل محترم سازمان مطرح کردند، بسیار تاثیرگذار است. ارتباط دو سویه با مخاطبان و جامعه کارفرمایی و کارگری و بازنشستگی، ظرفیت بزرگی است که میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. کانونها و تشکلها در ایجاد این ارتباط دو سویه میتوانند نقش مهمی ایفا کنند.
وی افزود: یکی از نقشهای مهم روابط عمومی، همسویی با جهتگیریها و برنامهها و اولویتهایی است که از سوی مدیریت عالی سازمان اعلام میشود. از این رو آگاهیرسانی به مخاطبان و شرکای اجتماعی و تبیین این بیست طرح اولویتدار تامین اجتماعی بسیار ضرورت دارد.
موهبتی با اشاره به موضوع منابع و مصارف تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: این موضوع مهمی است و جای تبیین صحیح آن خالی است. متاسفانه در حال حاضر در فضای عمومی کشور جای بدهکار و طلبکار عوض شده است. چطور ممکن است تامین اجتماعی که خودش طلبکار است از سوی کسی که بدهکار است به عنوان بدهکار معرفی می شود! نه تنها جای طلبکار و بدهکار عوض شده که صدای بدهکاران به تامین اجتماعی گاهی از صدای خود تامین اجتماعی بلندتر است! الان اگر با استانداران، مسئولان استانی و مدیران حوزههای بهداشتی و درمانی کشور و حوزه های دیگر صحبت کنید، میبینید که تصورشان معکوس است؛ یعنی تصور بر این است که تامین اجتماعی تأخیر و تعویق در پرداخت بدهیهای خود داشته، در صورتی که تامین اجتماعی مطالبات به مراتب سنگینتری دارد.
روابط عمومی، مشاوری امین برای مدیران است
در بخش دیگری از این همایش، فرشاد نوروزپور، سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، با اشاره به اهمیت نقش روابط عمومیها در بهبود تصویر عمومی سازمانها در افکار عمومی گفت: روابط عمومیهای ادارات کل و مدیریت درمان تأمین اجتماعی در استانها که بهتر و بیشتر در معرض مسائل و موضوعات مربوط به خدمات سازمان هستند و با جامعه ذینفعان و شرکای اجتماعی در استانها ارتباط مستقیمی دارند، میتوانند مرجع، مشاور و راهنمای خوبی برای مدیران سازمان تأمین اجتماعی باشند و از مدیران کل و مدیران درمان استانی می خواهیم تا به همکاران روابط عمومی، سوای جایگاه اداری، به عنوان مشاوران خود قبل، حین و بعد از اجرای هر تصمیمی نگاه کنند.
نوروزپور ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی در شرایط تازه و در دوره مدیریتی جدید، بحث طرحهای بیستگانه تحولی و توسعهآفرین و موضوعات مربوط به ارتقاء خدمترسانی و افزایش کیفیت تعامل با شرکای اجتماعی را در دستورکار دارد و از طرف دیگر در شرایط خاص کنونی، ضرورت بازگو کردن واقعیت و تبیین وضع موجود درباره منابع و مصارف سازمان بیش از هر زمان دیگری است که بخش عمده ای از این مسائل، بر دوش همکاران روابط عمومی تأمین اجتماعی است.
گفتنی است در جریان این همایش،از خانواده مرحوم ابراهیم باقری، روزنامهنگار و همکار فقید ادارهکل روابط عمومی
سازمان تامین اجتماعی تقدیر بهعمل آمد.