مدیر کل دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست معتقد است تعرفههای دستوری و غیررقابتی و محدودیت در شیوههای ارسال پستی، مهمترین چالشهای ارسال مرسولات بینالمللی هستند.
به گزارش رویداد شرق به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست به نقل از ماهنامه پیوست، مهدی مقصودی، مدیر کل دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست درباره اصلیترین چالشهای ارسال مرسولات بینالمللی گفت: «مهمترین چالشها در ارائه سرویسهای پستی و سرویس پست خارجه توسط شرکت ملی پست، اعمال تعرفههای دستوری و غیر رقابتی، محدودیت در شیوههای ارسال پستی به واسطه فعالیت محدود شرکتهای حملونقل بینالمللی به ویژه خطوط هوایی خارجی، عدم بهروزرسانی بسیاری از قوانین و مقررات فراسازمانی و بالا دستی به منظور توسعه این سرویس به عنوان یک سرویس تجاری و تجارت الکترونیک فرامرزی هستند.»
او درباره انواع خدمات شرکت ملی پست گفت: «شرکت ملی پست به عنوان مجری منتخب کشور ایران و عضو اتحادیه پستی جهانی در سرویس پست خارجه دو سرویس پایه امانت (Parcel) و پستنامه (Letter Post) و یک سرویس مخصوص کسب و کارها تحت عنوان سرویس پیشتاز (EMS) را دارد.»
به گفته مقصودی سرویس پستنامه دارای طیف متنوعی از خدمات برای مشتریان است که بر اساس نیازها و اولویتهای آنها ارائه میشود. او در این باره گفت: « در سرویس پستنامه نامهها، بستههای کوچک مربوط به مرسولات خریداری شده توسط مردم از سکوهای آنلاین، مرسولات و اقلام افراد نابینا یا سکوگرام و خدمات مربوط به موسسات و نهادهای مرتبط با نشر و اشاعه فرهنگ مکتوب و کتاب با عنوان کیسه مخصوص را شامل میشود.»
او درباره سرویس امانت افزود: «این سرویس برای قبول و ارسال کالا برای مشتریان حقیقی و شرکتهای کسب و کاری تا سقف ارزشی معین و با رعایت الزامات گمرکی هر کشور تعریف شده است. از طریق این سرویس و طبق قوانین کشور مبدا امکان ارسال کالا با مصارف و کاربردهای غیرتجاری، شخصی و معاف از مالیات و عوارض از طریق شبکه پستی کشور میسر است.»
مقصودی درباره سرویس پیشتاز شرکت ملی پست اضافه کرد: «سرویس EMS که در ایران به عنوان یک سرویس پستی سریع شناخته میشود، یک سرویس اختیاری اتحادیه جهانی پست بوده و ۱۹۲ کشور عضو آن میتوانند در صورت تمایل و با امضای یک موافقتنامه نسبت به ارائه آن به صورت یک یا دو جانبه اقدام کنند. سرویس پیشتاز شامل اسناد و کالاها میشود و کل فرآیند پستی آن از قبول مرسوله تا تحویل به گیرنده نسبت به دو سرویس قبلی با سرعت بیشتر انجام میشود.»
او درباره ارسال بار از خارج از ایران افزود: «شرکت ملی پست امکان دریافت مرسوله از همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی را دارد بنابرین مشتریان خارج از ایران میتوانند با مراجعه به ادارات پستی کشور محل اقامت خود و طبق رویهها و استانداردهای یکسان نسبت به ارسال محمولات پستی خود به ایران اقدام کنند.»
مدیر کل دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست درباره همکاری این شرکت با شرکتهای دیگر گفت: «پست در ارائه سرویس خارجی از داخل و خارج از کشور با هیچ شرکت یا سازمانی غیر از اتحادیه پستی جهانی همکاری ندارد. عضویت در این اتحادیه برای تمام اعضای آن این امکان را فراهم میکند که با استفاده از یک شبکه متصل، یک قلمرو واحد پستی به وسعت کره زمین را تشکیل دهند.»
مقصودی در ادامه درباره شیوه ارسال بار بینالمللی توسط شرکت ملی پست افزود: «در حال حاضر تمام مرسولات پستی در باجههای قبول پست خارجی از مردم پذیرش و پس از آن به فرودگاه امام خمینی رهسپار میشود. در آنجا پس از آمادهسازی و رعایت تشریفات قانونی و گمرکی از طریق شرکتهای هواپیمایی طرف قرارداد با شرکت ملی پست به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و از طریق هابهای منطقهای به کشورهای مقصد جهت توزیع به گیرندگان ارسال میشود.»
او درباره قیمتگذاری این خدمات گفت: «تعرفه شرکت پست برای سرویس پست بینالمللی طبق قوانین و مقررات نهادهای سیاستگذاری و نظارتی در بخش قیمتگذاری دولتی بوده و تامینکننده قیمت تمام شده محصول را مشخص نمیکند.»