معاون کیفیت ایران خودرو با اشاره به دستاوردهای حاصل از اجرای مرحله دوم طرح جهش کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، گفت: بهبود ۴۷ درصدی سلامت خودرو در زمان تحویل به مشتری نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۱، برتری ۲۴ امتیازی نسبت به متوسط صنعت در شاخص رضایت مشتریان از خدمات فروش و تثبیت جایگاه و رتبه اول در بین خودروسازان ارایه کننده خدمات پس از فروش با کسب امتیاز ۸۰۲ در شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش، از جمله اهم دستاوردها به شمار می رود.
معاون کیفیت ایران خودرو با اشاره به دستاوردهای حاصل از اجرای مرحله دوم طرح جهش کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، گفت: بهبود ۴۷ درصدی سلامت خودرو در زمان تحویل به مشتری نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۱، برتری ۲۴ امتیازی نسبت به متوسط صنعت در شاخص رضایت مشتریان از خدمات فروش و تثبیت جایگاه و رتبه اول در بین خودروسازان ارایه کننده خدمات پس از فروش با کسب امتیاز ۸۰۲ در شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش، از جمله اهم دستاوردها به شمار می رود.
به گزارش رویداد شرق به نقل از ایکوپرس- سهراب برفروشان، ضمن تبریک روز ملی کیفیت، با بیان این که تحقق انتظارات مشتریان، حاصل نهادینه سازی فرهنگ کیفی و مشارکت همگانی در طول زنجیره ارزش تولید خودرو است، عنوان کرد: در این راستا بر آن شدیم تا طرح ریزی بهبودهای کیفی در تعامل با تمامی اجزای زنجیره ارزش، جهت دستیابی به کیفیت ماندگار در محصولات و خدمات صورت پذیرد.
وی افزود: بر همین اساس، گروه صنعتی ایران خودرو ضمن تدوین نقشه راه سه ساله طرح جهش کیفیت، در سال ۱۴۰۱ تثبیت و ارتقای همه جانبه شاخص های کیفیت محصولات و خدمات، احیا و فعال سازی نظام های سخت گیرانه کیفی در زنجیره ارزش، حذف خودروهای قدیمی از فرآیند تولید را به سرانجام رسانده و درسال ۱۴۰۲نیز با هدف ایجاد هویت ممتاز کیفی نزد مشتریان با تمرکز بر صیانت از اصالت و کیفیت قطعات و ارتقای سطح تحویل خودرو به مشتری، موفق شده است گام های موثری در راستای تجلی ارتقای کیفیت محصولات و خدمات در جامعه بردارد.
بنابر اظهار معاون کیفیت ایران خودرو، طرح جهش کیفیت در ۲۲ حوزه عملیاتی گروه صنعتی ایران خودرو از حوزه طراحی، تامین، تولید تا فروش، خدمات پس از فروش و حوزه های پشتیبان، با تبیین بیش از ۱۹۰ پروژه بهبود محصول و زیرساخت عملیاتی، در دست اجراست.
وی تمرکز بر ارتقای کیفیت قطعات ورودی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های لازم برای پیشرفت و توسعه کمی و کیفی محصول و کسب رضایتمندی مشتریان از خودروسازان را از الزامات اجرای گام دوم جهش کیفی برشمرد و گفت: بر همین اساس اقدام به استقرار و اجرای سیستم های تولید و کیفیت در سازندگان گروه و تعریف پروژه ها و برنامه های بهبود کیفیت قطعات در خصوص ۳۴ قطعه و ۵۰ سازنده در سال ۱۴۰۲ کرده ایم.
برفروشان با بیان این که ایران خودرو در راستای تحقق الزامات ابلاغی سازمان ملی استاندارد تولید تمامی محصولات با رعایت کامل استاندارهای ۸۵ گانه را اجرایی کرده است، خاطرنشان کرد: به منظور اطمینان از اجرای دقیق این استانداردها در تولید انبوه، الزامات تطابق تولید (COP) از جمله آزمون های تصادف در مراکز معتبر اروپایی، تست استحکام سازه خودرو، عملکرد کمربندها، استحکام صندلی ها، بررسی ضربات وارده به راننده و سرنشین در تصادفات از جلو و جانب، عملیاتی شده است.
وی با اشاره به اهم دستاوردهای حاصل از اجرای فاز دوم طرح جهش کیفیت در سال ۱۴۰۲، یادآور شد: در شاخص ارزشیابی محصول بر اساس گزارش شرکت ISQI با اخذ امتیاز ۷۶، هدف تعیین شده در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ محقق شده و بیش ترین بهبودها مرتبط با پلتفرم های تارا، دناپلاس و پارس است.
معاون کیفیت ایران خودرو افزود: هم چنین اجرایی شدن پروژه های بهبود کیفیت محصول منجر به کاهش مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش در بازه سه ماهه پس از تحویل به میزان ۳۰ درصد در تیر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ شده است. در خصوص شاخص های رضایت مشتریان از کیفیت محصول نیز با توجه به مجموعه اقدامات انجام شده شاهد بهبودهای قابل توجه در مشخصه های کیفی نحوه باز و بسته شدن درها، سکوت نسبی و آرامش داخل اتاق، عملکرد فرمان، سیستم تعلیق، کیفیت صندلی ها و… هستیم.
وی بهینه سازی و ارتقای تکنولوژی موتورهای تولیدی از طریق طراحی و توسعه مجدد آن با مشارکت مهندسی ایران خودرو و شرکت ایپکو را به منظورکاهش میزان مصرف سوخت و افزایش بازدهی نیرو محرکه محصولات ایران خودرو، از اقدامات اصلی جهت ارتقای کیفیت محصولات ایران خودرو دانست.
برفروشان با اشاره به دستاوردهای حوزه کیفیت فروش از اجرای فاز دوم طرح جهش کیفیت در سال ۱۴۰۲، گفت: ضمن بهبود قابل توجه در میزان رضایت از کیفیت تحویل محصولات، در خصوص ضرورت افزایش سطح اطلاع رسانی به مشتریان از وضعیت خودروی خریداری شده، برنامه ارتقای وب سایت میز خدمت مشتریان با ارایه تمامی اطلاعات و خدمات مربوط به خرید خودرو بر اساس اصل سهولت کاربری و هوشمند بودن در ارایه اطلاعات بهنگام و مورد مطالبه مشتری تعریف و اجرایی شده است.
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از تمامی همکاران گروه صنعتی ایران خودرو که در سایه همدلی و اجرای سیاست های کیفی مدیرعامل گروه زمینه ساز کسب دستاوردهای مذکور شده اند، ابراز امیدواری کرد، با تلاش مضاعف و مشارکت همگانی، این روند بهبود با شتاب بیش تر و عمیق تر ادامه یابد.