معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در دو سال گذشته راهبرد و دیپلماسی ما مذاکره با کشورهای همسو و شرکای تجاری در زمینه انتقال فناوری، بومی ‌سازی و سرمایه‌گذاری در تولید انواع کاتالیست بوده است.

به گزارش رویداد شرق به نقل از نیپنا؛ مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همایش «انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز» که صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۹ تیر) با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و جمعی از نمایندگان شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت کاتالیست، در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، گفت: طی دو سال اخیر همکاری خوبی بین شرکت‌های ایرانی و روس در زمنیه انتقال فناوری، بومی‌سازی و سرمایه‌گذاری در تولید کاتالیست ها انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های مهم پیگیری‌شده در دولت سیزدهم پرهیز از خام ‌فروشی و استفاده حداکثری از منابع ملی بود، افزود: در صنایع نفت ‌و گاز به مقوله کاتالیست به‌عنوان پیشران واحدها نگریسته می‌شود و در صنایع پتروشیمی نیز در همه واحدها، به انواع کاتالیست نیاز داریم.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: از فروردین ۱۴۰۱ دیپلماسی مذاکراتی ما با روسیه به نتیجه رسید و در سالی که گذشت، بیش از ۱۵۰۰ تن کاتالیست به روسیه صادر کردیم و همکاری ما با شرکای راهبردی و کشورهای همسو در حال افزایش است.
شاهمیرزایی اظهار کرد: در حدود ۹ درصد از سهم تولید کاتالیست در جهان اختصاص به کشورهای منطقه خاورمیانه دارد که این سهم با توجه به هدف گذاری های انجام شده با تلاش شرکت های توانمند ایرانی باید افزایش یابد تا بتوانیم سهم خود را در این بازارها ارتقا دهیم.
وی تأکید کرد: صنعت پتروشیمی تا قبل از انقلاب درمجموع حرکت کندی داشت، درحالی‌که به‌عنوان صاحب منابع هیدروکربوری باید حداکثر استفاده را از منابع هیدروکربوری به عمل می‌آوردیم، اما امروز با وجود همه تحریم‌ها، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا پایان امسال با ۸۰ مجتمع فعال از ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد.