مدتی است که در کشور قوانین مربوط به امور مالیاتی پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان وجود دارد و بسیاری از صاحبان مشاغل از این سیستم برای مدیریت امور مالیاتی خود استفاده می کنند. اما برخی افراد هنوز اطلاعات کافی در مورد این قانون و سیستم مودیان ندارند تا با مطالعه این مقاله به اطلاعات کلی دست یابند.

بر اساس قانون مصوب مهرماه ۱۳۹۷، هر رایانه، دستگاه کارت خوان بانکی (TPV)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که بتواند به شبکه رسمی پرداخت الکترونیکی کشور و سامانه مودیان متصل شود و صورتحساب الکترونیکی صادر کند. مشمول قانون خواهد شد.

علاوه بر این، سیستم مودیان سیستمی است که در آن یک پوشه خاص به هر مودیان اختصاص داده می شود و تبادل اطلاعات بین یک مودیان و یک سازمان از طریق همان پوشه انجام می شود. مودیان با استفاده از سخت افزار یا نرم افزار لازم می توانند به این سامانه و پرتفوی خود دسترسی داشته و امکان مدیریت پرتفوی مربوطه را داشته باشند.

سامانه مالیاتی یک سامانه اینترنتی است که پرداخت کنندگان می توانند از طریق آن اقدام به ثبت نام و ارسال فاکتورهای خود کنند. از طریق این سامانه، مودیان مالیات می توانند علاوه بر ارسال صورتحساب الکترونیکی، پایانه های فروشگاهی و سایر موارد مشابه را به یکدیگر متصل کنند. به طور کلی کلیه مشاغل و مشاغل صنفی و غیر صنفی و همچنین اشخاص حقوقی باید از طریق این سامانه اینترنتی درخواست مالی خود را ثبت و ارسال کنند.

طی چند سال گذشته بسیاری از مودیان مالیاتی در مدیریت و تعیین میزان مالیات پرداختی با مشکلات زیادی مواجه بوده اند.

در حال حاضر، مودیان مالیاتی با چالش هایی مانند عدم شفافیت کامل مالیاتی و ناتوانی در برقراری ارتباط صحیح با مقامات مالیاتی دولتی مواجه هستند. سامانه مودیان به عنوان یک سامانه پیچیده و اینترنت در حوزه مالیات، اکنون به تمامی شرکت ها و اشخاص حقوقی این امکان را می دهد که به سرعت فعالیت های مالیاتی خود را از طریق بسترهای الکترونیکی مدیریت و از طریق آن ها مالیات پرداخت کنند. (در صورتی که قصد دارید در مورد سامانه مودیان بیشتر یاد بگیرید پیشنهاد میکنیم حتما دوره آموزش سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی را بگذرانید.)

مالیات یکی از مهمترین بخشهایی است که بر فرآیندهای اقتصادی یک کشور تأثیر می گذارد. دولت های کشورهای مختلف طبق قوانین مصوب، مالیات را از افراد مختلف پردازش، محاسبه و دریافت می کنند. در ایران فرآیند پرداخت مالیات توسط دولت انجام می شود که یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود.

مزایای سیستم مودیان چیست؟

در گام اول، توسعه سیستم پرداخت مالیات، سیستم تشخیص مالیات را به یک عملکرد یکپارچه و دائمی تبدیل می کند، از طرفی به افزایش درآمد از منابع مالیاتی در مدت زمان کوتاه کمک می کند. قبل از توسعه این سیستم، عدم یکپارچگی اطلاعات در مورد فرآیند وصول درآمد مودیان یکی از چالش های افزایش درآمد دولت از طریق مالیات بود، اما توسعه این سیستم منجر به سیستمی شد که امروز داریم. این اطلاعات در مورد فرآیند درآمد شناسایی مالیات دهندگان با استفاده از سیستم، شناسایی و تنظیم هر رسید اصلاحی به روشی یکپارچه ارائه می دهد.

به عبارت دیگر، سیستم مودیان یک پایگاه داده جامع با مزایای قابل توجه است. مزایای این پایگاه داده عبارتند از:

۱٫ امکان ثبت اطلاعات بدون محدودیت زمانی و مکانی

۲٫ ظرفیت انتقال داده نامحدود

۳٫ ترکیب اطلاعات مالی و غیرمالی و فرصت ارتباط منظم با یکدیگر

۴٫ امکان ارائه گزارش های مختلف از اطلاعاتی که به صورت یکپارچه، سریع و دقیق جمع آوری و پردازش می شود.

عملکرد سامانه مودیان مالیات چگونه است؟

سامانه مودیان یک سامانه اینترنتی است که در سال ۱۴۰۱ به عنوان یک سرویس مناسب از طریق بستر اینترنتی برای بهینه‌سازی و تسریع فرآیند مدیریت فعالیت‌های مالیاتی ارائه شده است. سیستم مورد نظر توسط قانون گذاران تنظیم شد. اما آماده سازی و عرضه تا سال ۱۴۰۱ به طول انجامید. تا همین اواخر بسیاری از صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی برای مدیریت فعالیت های مالیاتی خود مجبور به مراجعه به سیستم های مختلف بودند و برخی از آنها نیز با چالش هایی مانند پردازش سردرگمی مواجه بودند. پرداخت مالیات و سایر موارد مشابه لازم به ذکر است این سامانه بر اساس بند پ ماده ۱ قانون پایانه های تجاری و سامانه مودیان تشکیل شده است.

اشخاص مشمول اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان کدامند ؟

کلیه صاحبان مشاغل صنفی – غیر صنفی و اشخاص حقوقی موضوع فصل چهارم وپنجم باب سوم قانون مالیات مستقیم.

سخن آخر

اگر کسب و کار شما نیز به ثبت نام در سامانه مودیان دارد حتما پیشنهاد میکنیم یک بار از مشاوره های پیشگام ویستا پژوه استفاده کنید.