بهنام فتحنایی: بازار خودرو امسال با فراز و فرودهایی همراه بود و طی روز‌های اخیر دوباره صعودی شده که کارشناسان عوامل متعددی را برای رشد قیمت ها عنوان می کنند.

به گزارش رویداد شرق ، برخی فعالان بازار خودرو می گویند که عمده دلیل نوسان قیمت خودرو ، مربوط به کم بودن عرضه آن است؛ در واقع به دلیل پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین  امر فاصله زیادی بین قیمت‌های کارخانه و بازار ایجاد کرده و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای کرده است.

بررسی وضعیت استقبال از قرعه کشی‌ها نشان می‌دهد که برای ۳۹ هزار دستگاه خودروی عرضه شده در سامانه فروش یکپارچه، که ۲۵ هزار دستگاه به صورت فروش فوق‌العاده و ۱۴ هزار دستگاه به صورت طرح پیش فروش بوده، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی ثبت نام کردند و نکته قابل تأمل آنکه بیشترین تقاضا برای خودروی پژو پارس سال با ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۵۳۱ متقاضی به ثبت رسیده است.

این وضعیت در حالی رقم خورده که وزارت صمت با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به دنبال ساماندهی ثبت نام‌کنندگان برای شرکت در قرعه کشی‌ها بود، اما می‌بینیم که باز هم ۶.۵ میلیون نفر برای دریافت تنها ۳۹ هزار دستگاه خودرو در قرعه کشی ثبت نام کردند.

این در حالی است بعضی از کارشناسان صنعت خودرو  می گونید: با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد ایران، قدرت خرید مردم طی دو ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

طی یک سال گذشته نیز روند بازار خودرو چندان باثبات نبوده و به‌طور میانگین قیمت‌ها از آبان سال گذشته تا آبان امسال ۳۰ درصد افزایش داشته است. آمار رسمی نیز وجود تورم ۴۰ درصدی در بخش صنعت را تائید می‌کنند. با نگاهی به این آمار می‌توان پی برد حدود ۲۰ درصد از افزایش قیمت خودرو به دلیل بروز این اتفاقات است.

اقتصاددانان در ابتدای سال پیش‌بینی تورم بین ۴۰ تا ۶۰ درصدی را داشتند. اکنون که در نهمین ماه سال هستیم، شاهد تورم ۴۰ درصدی در صنعت و بازار خودرو بوده ایم. اگر اقتصاددانان درست پیش‌بینی کرده باشند، تا پایان سال قیمت خودرو مجددا با افزایش بیشتری همراه می‌شود، اما اگر ادعای دولت در رابطه با تورم درست باشد، تورم ۴۰ درصدی تا پایان سال بیشتر نمی‌شود و روند بازار در همین نقطه متوقف می‌شود.