معاون توسعه سرمایه های انسانی و مسئولیت اجتماعی افزود: فولاد سنگان در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در منطقه کمتر برخوردار خواف با چالش‌های متعددی مانند کمبود زیرساخت‌ها و عدم آگاهی مواجه است.

جایگاه فولاد سنگان در عمل به مسئولیت های اجتماعی چگونه ارزیابی می کنید؟

جایگاه شرکت‌ها در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی (CSR) به طور فزاینده‌ای در دنیای تجاری امروز مورد توجه قرار گرفته است. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به معنای تعهد شرکت‌ها به انجام فعالیت‌هایی است که به نفع جامعه و محیط زیست باشد و فراتر از الزامات قانونی و  سودآوری مالی عمل کنند.

در همین راستا شـرکت فـولاد سـنگان بـه‌طور مسـتمر تلاش آگاهانـه‌ای بـرای پاسـخگویی بـه ذینفعــان خــود داشــته اســت و همــواره اهــداف، اســتراتژ ی‌ها و اقداماتــی را کــه بــا اصول و شــاخص‌های پایــدار ی در حوزه‌هــای اقتصــادی، اجتماعــی و زیســت‌محیطی همســو باشــد، برنامــه‌ریز ی و اجــرا می‌کنــد. علاوه بــر ایــن، رعایــت و پایبنــدی مــا بــه اصول پایــدار ی از جملــه ر ویکردهــای حاکــم بــر تمامــی تصمیمــات و کلان فرآیندهــای ســازمانی مــا در شــرکت فــولاد ســنگان می‌باشــد.

ایــن ر ویکــرد در حوزه‌هــایی ماننــد منابــع انســانی، محیــط زیســت، پاســخگویی در قبــال ذینفعــان، مشــارکت در امور اجتماعــی، رعایــت ار زش‌هــا و تر ویــج اخلاق سازمانی و …. اثرگذار بوده است. داشتن یک رویکرد مبتنی بر پایدار ی به شرکت فولاد سنگان کمک نموده تا بتواند از یک طرف اثرات نامطلوبی که ممکن است از کسب وکار این شرکت بر جامعه، اقتصاد و محیط زیست وارد شود را شناسایی کند و همزمان با کاهش همه‌جانبه این اثرات نامطلوب، ارزش خلق شده برای ذینفعان فولاد سنگان را حداکثر نماید.

به‌کارگیری این رویکرد به شرکت کمک می‌کند تا اعتبار لازم برای انجام فعالیت‌های تولیدی خود را به دست آورده و از این طریق بتواند به مسئولیت‌ها و تعهدات خود نسبت به ذینفعان به خوبی عمل کند. بــر ایــن اســاس شــرکت فــولاد ســنگان در چندیــن ســال گذشـــته، اســـتراتژ ی‌های کســـب‌وکار خـــود را بـــه نـــحوی تعییــن نمــوده اســت کــه ر ویکــرد پایــدار ی در حوزه‌هــای اقتصــادی، اجتماعــی و زیســت‌محیطی مرتبــط بــا شــرکت و در کل زنجیره ار زش شرکت گسترش پیدا نماید و فعالیت های مسئولیت اجتماعی ایـن شـرکت بـه عنـوان عـضوی مسـئول در جامعـه، متعهـد بـه ارائـه اطلاعـات شـفاف بـه ذینفعـان در رابطـه بـا عملکـرد خـود در ایـن زمینه‌هـا اسـت. که منجر به کسب افتخاراتی در طی سال های گذشته در حوزه ی CSR شده است که برخی از آن ها عبارتند از:

بیشتر بخوانید

بخش اول / نقش مسئولیت اجتماعی و دلیل اهمیت آن در سازمان ها

با توجه به استقرار شرکت در منطقه کمتر برخوردار، شرکت شما با چه موانعی در حوزه عمل به مسئولیت اجتماعی مواجه است؟

اجرای مسئولیت‌های اجتماعی (CSR) در مناطق محروم می‌تواند با موانع و چالش‌های خاصی همراه باشد. که می‌تواند مانع از اجرای مؤثر این اقدامات گردد. برخی از این موانع عبارتند از:

۱- چالش‌های زیرساختی: مناطق محروم معمولاً از زیرساخت‌های کمتری برخوردارند که می‌تواند اجرا و مدیریت برنامه‌های CSR را دشوار کند.

۲- فقدان آگاهی و آموزش: در بسیاری از مناطق محروم، آگاهی نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی و منافع ناشی از اجرای آن‌ها ممکن است پایین باشد، که این موضوع می‌تواند پذیرش برنامه‌ها را کاهش دهد.

۳- مشکلات فرهنگی و اجتماعی: ارزش‌ها، نگرش‌ها و انتظارات فرهنگی در مناطق محروم ممکن است با رویکردهای مسئولیت اجتماعی سازگار نباشد؛ این موضوع می‌تواند مانع از مشارکت و همکاری جامعه محلی شود.

۴- موانع قانونی و نظارتی: قوانین و مقررات محلی ممکن است به گونه‌ای باشند که اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی را دشوار سازند یا از حمایت‌های دولتی لازم برای این برنامه‌ها جلوگیری کنند.

۵- انتظارات متناقض: شرکت‌ها ممکن است با انتظارات متفاوت و متناقض از طرف جامعه محلی، سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان روبرو شوند که می‌تواند منجر به سردرگمی در تعیین اولویت‌ها گردد.

۶- فقدان هماهنگی با سایر ذینفعان: نداشتن ارتباط مؤثر با سایر نهادها، سازمان‌های غیر دولتی (NGO) و نهادهای محلی ممکن است اجرای برنامه‌های CSR را در مناطق محروم با چالش مواجه کند.

۷- چالش‌های ارزیابی و سنجش تأثیرات: ارزیابی تأثیرات برنامه‌های CSR در مناطق محروم می‌تواند دشوار باشد، به ویژه در شرایطی که داده‌های کافی وجود ندارد.

برای موفقیت در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در مناطق محروم، شرکت‌ها باید به نیازهای خاص این مناطق توجه کرده و استراتژی‌های خاصی را طراحی کنند. همچنین، همکاری نزدیک با جامعه محلی و ایجاد اعتماد می‌تواند به موفقیت این برنامه‌ها کمک شایانی کند.

در این زمینه شرکت فولاد سنگان خراسان نیز که در راستای مسئولیت های اجتماعی اش، خود را متعهد به حرکت به سمت ایجاد یک توسعه پایدار در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی میداند و تلاش می کند با ایجاداولویت ها، اهداف، ساختارها و چارچوب ها در جهت پایداری (اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی) حرکت نماید اقدامات موثر ذیل را انجام داده است:

  1. تدوین و اجرای جایگاه مسئولیت های اجتماعی فولاد سنگان در هفت حوزه (که با نگاه به چالش های مطرح شده می توان بیان نمود که این هفت حوزه به تمامی چالش های مطرح شده پاسخ داده و تعامل خوبی در این زمینه با جوامع محلی برقرار نموده است)
  2. تدوین و تصویب سند جامع آبادانی و پیشرفت شهرستان خواف با همکاری جوامع محلی و دستگاه های اجرایی شهرستان
  3. تهیه نقشۀ فرصت های کسب و کار روستایی شهرستان خواف
  4. آموزش تسهیلگران بومی جهت انجام فرایندهای تسهیلگری و مدیریت کسب و کارهای خرد روستایی
  5. انجام فرایند ارزیابی مشارکتی روستایی در تعداد ۸۰ روستای شهرستان خواف با همکاری کانون های ابادانی و پیشرفت روستاها
  6. راه اندازی کلینیک مشاوره و رشد کسب و کار و تدوین دستورالعمل اعطای تسهیلات بانکی ویژه خواف تا سقف ۵ میلیارد ریال
  7. ارایه خدمات مشاوره کسب و کار به کارافرینان و اعطای تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۵ میلیارد ریال به کارافرینان روستایی در راستای ایجاد و توسعه کسب وکار های روستایی
  8. بسترسازی جهت راه اندازی صندوق های خرد روستایی و تدوین دستورالعمل اعطای تسهیلات حمایتی صندوق کارافرینی امید به صندوق های خرد محلی ویژه خواف (دستورالعمل تسهیل شده براساس دستورالعمل سراسری کشور)
  9. پیگیری جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه از طریق صندوق کارافرینی امید (با نرخ ۴درصد) در جهت رونق تولید، تثبیت، بهبود و ایجاد کسب و کارهای خرد روستایی
  10. اجرای پروژه های عمرانی اعتماد ساز با محوریت مسئولیت اجتماعی شرکت صنعتی و معدنی فولاد سنگان و مشارکت دستگاه های اجرایی شهرستان در سطح روستاهای شهرستان خواف
  11. برگزاری دوره های آموزشی در راستای توانمند سازی جوامع محلی در سطح روستاهای شهرستان خواف با همکاری سایر دستگاه های اجرایی شهرستان

که این فعالیت ها منجر به تقدیراز شرکت فولاد سنگان در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی در منطقه توسط مسئولین محلی شهرستان خواف گردیده است.