محمد محمدی معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی به مناسبت هفته تأمین‌اجتماعی – ۱۹ تا ۲۵ تیر ماه – از پرداخت ۷۱۱ میلیارد تومان هدیه ازدواج به ۹۹ هزار و ۶۲۶ نفر از بیمه‌شدگان واجد شرایط این سازمان در سال ۱۴۰۲ خبر داد. این هدیه به ازای ازدواج اول بیمه‌شدگان واجد شرایط پرداخت می‌شود و مبلغ ریالی آن معادل یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده قبل از ازدواج است.

به گزارش رویداد شرق به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، محمدی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه اجتماعی کشور و سازمانی که منابع و مصارف آن از تحولات جمعیتی متأثر است، با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت و خانواده و در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ضمن افزایش مدت پرداخت مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری را نیز حسب مصوبات دولت تقبل کرده است. یکی دیگر از اقدامات حمایتی این سازمان در حوزه خانواده و جمعیت، پرداخت کمک هزینه یا هدیه ازدواج است.

وی افزود: به استناد ماده ۸۵ قانون تأمین‌اجتماعی، این سازمان به بیمه‌شدگان زن یا مرد که برای اولین بار ازدواج می‌کنند و دارای شرایط قانونی لازم باشند، مبلغی به‌عنوان کمک هزینه ازدواج یا هدیه ازدواج پرداخت می‌کند.
براساس این گزارش، اگر زن و شوهر بیمه‌شده، هر دو دارای شرایط لازم برای دریافت هدیه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی باشند، این هدیه به هر دو نفر پرداخت می‌شود. بیمه‌‏شده (زن یا مرد یا هر دو) درصورتی می‌تواند کمک هزینه ازدواج تأمین‌اجتماعی را دریافت کند که ازدواج او، ازدواج اول و دائم باشد، در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و همچنین بیمه‌شده ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل ۷۲۰ روز سابقه کار و پرداخت حق‌بیمه داشته باشد.
مبلغ ریالی هدیه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی، معادل یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده است. متوسط مزد یا حقوق برابر است با جمع دریافتی بیمه‌شده ظرف دو سال قبل از ازدواج که به مأخذ آن حق بیمه پرداخت شده است تقسیم بر ۲۴ و درصورتی‌که عدد حاصل، کمتر از حداقل دستمزد کارگر عادی در تاریخ عقد باشد، مبلغ مذکور تا حداقل دستمزد زمان عقد افزایش می‌یابد.
این گزارش حاکی است که در قانون تأمین‌اجتماعی، محدودیت زمانی خاصی برای دریافت هدیه ازدواج تأمین‌اجتماعی وجود ندارد و بیمه‌شدگان واجد شرایط می‌توانند هر زمان پس از تاریخ عقد برای دریافت آن اقدام کنند؛ اما نرخ ریالی این هدیه براساس متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده در زمان عقد، محاسبه و پرداخت می‌شود.
گفتنی است برای دریافت هدیه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی، بیمه‌شدگان واجد شرایط نیازی به مراجعه حضوری به شعب این سازمان ندارند و تمام مراحل ثبت درخواست دریافت این هدیه، در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir  قابل انجام است.