خاندوزی گفت: با حکمرانی دیجیتال امکان عدالت بیش‌تر، شفافیت بیش‌تر، هزینه عملیاتی کمتر بانک‌ها و بیمه‌ها وجود دارد.

به گزارش رویداد شرق به نقل از ایبِنا، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه که امروز مورخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد، گفت: بهره‌وری و عدالت دو کلید واژه است که بر آن تاکید می‌کنم.

امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که عرف و زیست اجتماعی مردم به انقلاب دیجیتال گره خورده و یکی از عواملی که ورود اقتصاد دیجیتال به عرصه اقتصاد را سرعت بخشید، کرونا بوده است.

خاندوزی افزود: همه اجزای اقتصادی از جمله حوزه مالی که بانک و بیمه نیز از مصادیق برجسته آن است، تحت تاثیر اقتصاد دیجیتال هستند. در اینباره باید با سرعت بالایی با فناوری و تحول دیجیتال تطبیق پیدا کنیم.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: مولفه بهره‌وری و عدالت به معنی دسترسی برابر در مواجهه با عصر دیجیتال دگرگون شده‌اند. در اقتصاد هر دو گروه خواهان بهره‌وری و عدالت باید به استقبال تحول دیجیتال بروند. با حرکت به سمت دیجیتالی شدن هزینه‌های مبادلاتی کاهش می‌یابد و از طرفی دسترسی به خدمات افزایش می‌یابد.

وی افزود: دسترسی به اطلاعات مالی بانک‌ها و بیمه‌ها به صورت برخط هم در لایه کسب و کارها و هم در نظارت و حکمرانی متاثر از اقتصاد دیجیتال فرصت‌های بسیاری را در اختیارمان گذاشته است.

خاندوزی با بیان این سوال که چرا سرعت تحولات اقتصاد دیجیتال به اندازه فناوری و توقع جامعه نخبگانی بالا نیست؟، گفت: این مهم ترین مسئله سیاست‌گذاری است. با اینکه خدمات نسبت به گذشته بهتر شده است اما این رشد متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست. دستگاه‌های اجرایی و تصمیم گیران این حوزه در سرعت بخشیدن به تحولات بعضا کند عمل کرده و مقاومت می‌کنند.

وزیر اقتصاد در ادامه صحبت‌های خود گفت: با حکمرانی دیجیتال امکان عدالت بیش‌تر، شفافیت بیش‌تر، هزینه عملیاتی کمتر بانک‌ها و بیمه‌ها وجود دارد اما مقاومت‌های بدنه اجرایی و بوروکراسی مانع از آن است. این موضوع نه فقط در حوزه بانکی بلکه در تمام بخش‌ها دیده می‌شود. غلبه بر این مقاومت‌ها موضوعی است که باید به آن بپردازیم.