اراک- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: ۱۱۰ روستای کوهستانی استان که بیشتر از چشمه و قنوات تأمین آب می‌شوند با کمبود آب مواجه هستند.

یوسف عرفانی نسب در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تأمین آب شرب در شهر و روستاهای استان مرکزی گفت: در حال حاضر تعداد ۱۱۰ روستای استان که بیشتر در مناطق کوهستانی هستند و از چشمه و قنوات تأمین آب می‌شوند به دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی با کمبود آب مواجه هستند.
وی افزود: برای تأمین آب حدود ۳۶ روستای بخش هندودر در شهرستان شازند که در مناطق کوهستانی قرار دارند و متأثر از خشکسالی هستند اقدام به آبرسانی از سد کمال صالح شده است و تصفیه‌خانه احداث شده و خطوط انتقال نیز در حال اجراست و تاکنون پنج روستا به خط متصل و بهره‌برداری شده و مابقی نیز با اجرای خطوط به مرور متصل می‌شوند.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: آبرسانی سیار به روستاهای مواجه با کمبود در حال انجام است و تعداد ۴۸ روستا نیز باید بنا به نیاز آنها به صورت روزانه یا هفتگی آبرسانی سیار شود. با اجاره چاه‌های کشاورزی و یا اجاره چشمه‌ها بخش‌های دیگر برای روستاهای با کمبود آب رسانی انجام شده است.
عرفانی نسب گفت: در روستاهای مواجه با کمبود آب با مانورهای پیمایشی انشعابات غیرمجاز شناسایی و قطع شده و استفاده از آب شرب برای مصارف فضای سبز و باغچه کاری نیز محدود شده است.
وی افزود: با وجود مشکلات شدید مالی، حفاری و تجهیز چاه‌های جدید برای تعداد ۱۰۰ روستاها انجام شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: در صورت ادامه شرایط فعلی و کاهش بارندگی‌ها قطعاً استان مرکزی نیز همانند سایر نقاط کشور متأثر از این بحران خواهد بود به خصوص اینکه ذخیره آب سدهای کمال صالح و الغدیر در صورت عدم بارندگی در تأمین آب شهرهای اراک و ساوه به طور مستقیم تأثیرگذار است.
۹۵ درصد از منابع آبی در اختیار بخش کشاورزی است
عرفانی نسب گفت: مدیریت منابع آبی در چند سال آینده به رفتار تمامی دستگاه‌های اجرایی و مردم و نحوه مصرف و برداشت‌های آب از منابع زیرزمینی و سطحی بستگی دارد. شرکت آب و فاضلاب تنها ۵ درصد از منابع آبی را در اختیار دارد و ۹۵ درصد آن در اختیار بخش کشاورزی است و درصد کمی هم در بخش صنعت مصرف می‌شود.
وی افزود: مصرف بهینه از منابع و توجه به شرایط اقلیمی کشور باید مد نظر تمام مدیران و مردم باشد اما در صورت ادامه روند فعلی مصارف به خصوص و در بخش کشاورزی و عدم استفاده از پساب‌های شهری در صنایع و غیره آینده بهتری نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: عمده برنامه‌های این شرکت بیشتر محدود به مدیریت مصرف آب و کاهش هدررفت در تأسیسات آبرسانی است و در این راستا برای اصلاح و بازسازی شبکه و تأسیسات آبی و انجام مدیریت فشار در شبکه‌ها با چالش کمبود اعتبار مواجه است.
صرفه‌جویی در بخش کشاورزی تأثیر بیشتری در حفظ منابع آبی دارد
عرفانی نسب گفت: در بخش تأمین نیز عمده فعالیت برای شناسایی و حفاری چاه‌های جدید و استفاده بیشتر از آب‌های سطحی در حال اقدام است اما این نکته بسیار حائز اهمیت است که منابع آب شرب که ۵ درصد کل آب استان را شامل می‌شوند در مقابل ۹۵ درصد بخش کشاورزی به صورت مشترک از دشت‌های استان تأمین می‌شود و حفظ منابع آبی مورد استفاده بهینه در هر بخش ضروری است و شاید یک درصد صرفه‌جویی در بخش کشاورزی تأثیر بیشتری در حفظ منابع آبی دارد و استفاده از پساب برای صنایع نقش عمده‌ای در حفظ منابع آبی خواهد داشت.
وی افزود: عمده چالش‌های این شرکت پایین بودن تعرفه آب و عدم تناسب هزینه‌های این شرکت با میزان درآمد آب بهاست که این موضوع باعث خواهد شد اصلاح و بازسازی و توسعه تأسیسات به خوبی و استاندارد انجام نشود و در آینده با مشکلات عمده‌ای روبرو شویم. چالش بعدی در این شرایط اقتصادی کشور یکپارچه سازی شرکت‌های شهری و روستایی است که باعث شده همین منابع درآمدی محدود ناچارا در ارائه خدمات به بخش شهری و روستایی هزینه شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: این شرکت با رایزنی شرکت مهندسی آبفای کشور از محل اعتبارات تنش آبی پروژه‌های تأمین آب و مجتمع‌های آبرسانی را پیگیری می‌کنیم و موضوع تأمین آب شهر تفرش و ۴۲ روستای این شهرستان از چشمه هفتیان در دست پیگیری است و بخش‌هایی از آن بهره‌برداری شده و نهایت تلاش خواهد شد که شهر تفرش هم به بهره‌برداری برسد.
۳۰ روستای شمال شهر اراک که با مشکلات آبرسانی مواجه هستند
عرفانی نسب گفت: ۳۰ روستای شمال شهر اراک که با مشکلات آبرسانی مواجه هستند در قالب مجتمع امیرکبیر طراحی شده که از منابع آبی اطراف شهر اراک و سد کمال صالح با اجرای خطوط انتقال تأمین آب شوند.
وی افزود: برنامه‌ریزی شده آبرسانی به روستاهای شهرستان شازند و شهرهای شازند و آستانه هم از خط کمال صالح انجام شوند. اجرای تصفیه خانه روستاها و پنج روستا به بهره برداری رسیده و تصفیه خانه شهر شازند و آستانه نیز تملک زمین انجام شده و مراحل اجرایی در دست اقدام است