مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و عضو هیئت مدیره ایمیدرو، با تأکید بر اینکه مشکل اصلی اقتصاد ایران کمبود منابع نیست، گفت: کیفیت بهره‌برداری از منابع، مسئله کلیدی کشور است و بدون توجه به آن، نمی‌توان خلأهای موجود از جمله ناترازی انرژی و ضعف سرمایه‌گذاری را حل کرد.

دکتر سیدعباس حسینی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و عضو هیئت مدیره ایمیدرو، در بیست‌وسومین همایش تعالی سازمانی ضمن قدردانی از ارزیابان و مدیران سازمان‌ها برای گام‌برداشتن در مسیر تعالی، اظهار داشت: من شخصاً باور دارم کشور می‌تواند با استفاده از مدل‌های تعالی که تجربه بنگاه‌های معتبر جهانی است و به صورت رایگان در دسترس ما قرار دارد، بانکی از دانش و تجربیات آن‌ها ایجاد کرده و مسیر تحول بنگاه‌ها را هموار سازد.

حسینی با اشاره به چالش‌های پیش روی کشور تصریح کرد: مشکل اصلی کشور صرفاً کمبود منابع نیست؛ ما با مسائلی همچون ناترازی انرژی، ضعف در توسعه، کمبود سرمایه و نقدینگی روبه‌رو هستیم، اما آنچه اهمیت دارد تمرکز بر کیفیت بهره‌برداری از منابع موجود است. اگر به این موضوع توجه نکنیم و به حاشیه‌ها بپردایم، مشکل اصلی حل نخواهد شد.

مشاور وزیر صمت با بیان اینکه چندین سال تحریم و تشدید ناترازی انرژی شرایط را دشوارتر کرده است، گفت: هر ساعت کار، هر واحد سرمایه و هر ظرفیتی که در بنگاه‌های کشور وجود دارد، دارای اهمیت حیاتی است. در این شرایط، اگر به مفهوم بهره‌وری توجه کنیم، بسیاری از خلأها و مشکلات قابل حل خواهد بود. متأسفانه در برنامه هفتم توسعه، سهم ۳۵ درصدی پیشرفت متصور شده، اما اگر نسبت به تعالی سازمانی بی‌توجه باشیم، به این جایگاه دست نخواهیم یافت.

حسینی خاطرنشان کرد: در مدل‌های تعالی، ابعادی همچون رهبری، انسجام راهبردی، توان سرمایه انسانی، بلوغ فرایندها، ظرفیت نوآوری و میزان آمادگی سازمان برای خلق ارزش پایدار سنجیده می‌شود. اما پرسش این است که چگونه پیاده‌سازی کنیم؟ اگر فقط شعار بدهیم، به گمراهی می‌رسیم. جایزه ملی کیفیت می‌تواند یک ساختار نهادی ایجاد کند که همه ظرفیت‌های موجود از رهبری تا مشتری و تأمین‌کنندگان را تقویت نموده و به نتایج ملموس منجر شود.

وی با اشاره به آسیب‌های وارده به واحدهای صنعتی در ایام جنگ اخیر (جنگ رمضان) بیان داشت: برای بازسازی این واحدها نیاز به توجه ویژه داریم. تاب‌آوری صنعتی و سازمانی، توان بنگاه برای حفظ خود در شرایط سخت است. به دستور وزیر صمت، قرارگاهی به نام «تولید، تجارت و تنظیم بازار» تشکیل شده که در آن بر حفظ تولید و افزایش تاب‌آوری بنگاه‌ها تأکید ویژه می‌شود.

حسینی در پایان گفت: دشمن آمریکایی در آن شرایط، بیشترین آسیب را به صنایعی همچون فولاد خوزستان و فولاد مبارکه وارد کرد، اما با همه مشکلات، صنعت و تولید در طول جنگ با تمام مخاطرات ادامه یافت و مردم هیچ کمبودی در بازار حس نکردند؛ این نتیجه تاب‌آوری موجود بود. نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت فراتر از مأموریت افزایش تولید است؛ ما باید حکمرانی کیفی و کیفیت حکمرانی را ارتقا دهیم. امیدواریم با کمک همه نهادها و استفاده از این مدل‌ها، کیفیت بنگاه‌ها و روابط آن‌ها را در همه ابعاد بهبود بخشیم.