پنل تخصصی «استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در صنایع پتروشیمی، چالشها و راهکارها» در دومین روز نمایشگاه پتروفن با حضور مسئولان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بیش از ۸۰ شرکت دانشبنیان برگزار شد.
به گزارش رویداد شرق به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، دستیار مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در توسعه صنایع دانش بنیان و پایین دستی پتروشیمی در این پنل تخصصی گفت: هلدینگ خلیج فارس برای شرکتهای دانشبنیان نقش بازار را دارد و در عین حال با ابزارهایی که در اختیار دارد، میتواند تسهیل گر رشد شرکتهای دانش بنیان باشد.
رشید قانعی افزود: یکی از مسائل مهم در رشد شرکتهای دانش بنیان و فناور، ایجاد کنسرسیوم (شراکت) میان چند شرکت خرد است. این اقدام به اعتبار شرکتها در جذب ضمانت نامهها و حذف نشدن آنها از بازار کمک میکند.
مدیرعامل گروه سرمایهگذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) تأکید کرد: شرکتهای دانشبنیان باید با ایجاد کنسرسیوم میان خود، از رقابتهای مخرب برای ورود به پروژههای صنعت پتروشیمی، ازجمله پروژههای فعال هلدینگ خلیج فارس جلوگیری کنند. متأسفانه برخی از این رقابتهای مخرب حتی منجر به حذف دانش بنیانها و شرکتهای فناور ایرانی از پروژهها و سپردن پروژه به شرکتهای خارجی میشود.
وی در پایان با اشاره به برگزاری چهارمین دوره رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در اواخر بهمن امسال اظهار داشت: امیدواریم که با شکل گیری همکاریها میان شرکتهای دانش بنیان و نیز اتصال آنها به صنعت پتروشیمی، در نمایشگاه ساخت داخل، سنگ بنای همکاریهای آتی گذاشته شود.
شرایط حضور دانش بنیانها در پروژههای هلدینگ خلیج فارس تسهیل میشود
مدیر فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این نشست با اشاره به اعلام آمادگی گسترده شرکتهای دانش بنیان برای حضور در پروژههای هلدینگ خلیج فارس گفت: در ماههای اخیر نیازهای فناورانه هلدینگ برای شرکتهای دانشبنیان اعلام شده و بازخورد مثبتی نیز در این زمینه دریافت کردهایم. اما این مسیر همچنان برای ورود گستردهتر شرکتهای دانشبنیان باز است و با توجه به طرحهای توسعهای، فرصت جذب بیشتر شرکتهای دانشبنیان در صنعت وجود دارد.
دکتر فوزیه مروت افزود: امیدواریم که شرکتهای دانشبنیان از فضای فراهم شده در این نمایشگاه استفاده کنند و به صنعت وصل شوند
وی افزود: هلدینگ خلیج فارس برای شکل گیری این همکاریها و مذاکرات بیشتر، حتی پس از این نمایشگاه نیز آمادگی دارد و درب دفاتر ما به روی همه شرکتهای فناور باز است.
دبیر همایش و نمایشگاه پتروفن با اشاره به شناسایی برخی نیازهای شرکتهای دانش بنیان گفت: برای تسهیل شرایط ورود شرکتهای دانش بنیان به پروژهها و بهبود قوانین و مقررات موجود اقداماتی انجام دادهایم که به زودی برخی از آنها نهایی و امضا میشود. از جمله موافقت نامهای که با معاونت علمی ریاست جمهوری قرار است امضا شود.
نگاه به صنعت نباید غیرواقعی باشد
رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزههای پلیمری نیز در این پنل بیان کرد: برای توسعه فناورانه صنعت نباید نگاه غیر واقعی به صنعت داشت.
سعید زکایی افزود:اگر میخواهیم توسعه دانش در دل محصولات شکل بگیرد، باید هدفگذاری کلان، ایجاد شناخت در مراکز توسعه فناوری و اکوسیستم دانشگاهی منطبق با نیازهای واقعی شکل بگیرد.
وی تأکید کرد: هدفگذاری برای مدلهای توسعه و تعالی باید مبتنی بر توسعه بازار باشد تا خروجی داشته باشد. اقدامی که اغلب شرکتها در کشورهای دیگر از جمله ترکیه انجام میدهند و بازار تعیین کننده هدفگذاریهاست.
ذکایی با بیان اینکه شرکتهای کوچک هم میتوانند در لبه فناوری و مطابق با نیاز بازار حرکت کنند، افزود: توجه به این مسأله حتی شرکتهای کوچک را نوآور، چابکتر و در توسعه فناوری پویاتر از شرکتهای بزرگ میکند موضوعی که تجربه جهانی در کشورهای توسعه یافته از جمله آلمان نیز آن را تأیید میکند. رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزههای پلیمری افزود: البته در شرکتهای پیشرو این تجربه نیز دیده میشود که چندین شرکت بزرگ با یکدیگر به توسعه فناوری میپردازند لذا کارآیی، پویایی و حرکت در راستای نیاز بازار مهم است؛ نه تعداد شرکتهای دانش بنیانی که در یک کشور ایجاد میشوند.
در این نشست همچنین نمایندگان شرکتهای دانش بنیان و برخی مدیران شرکتهای زیر مجموعه، در خصوص چالشهای خود به بحث و گفتگو پرداختند.