در نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانهای استان عنوان شد که در بیستوششمین دوره نمایشگاه الکامپ تاکنون ۴۷۰ تا ۴۸۰ شرکت، فضایی به میزان ۲۳ هزار متر مربع را به خود اختصاص دادهاند. همچنین حضور ۱۰ شرکت و ۷۰ مهمان خارجی از دیگر ویژگیهای نمایشگاه امسال عنوان شد.
به گزارش رویداد شرق به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، در بخش دیگری از نشست خبری این سازمان که به موضوع الکامپ اختصاص داشت، سیدحسن هاشمی، رئیس سازمان نصر کشور که به صورت آنلاین در جلسه حضور داشت، با بیان اینکه ماههای دشوار گذشته پشت سرنهاده شده است ابراز امیدواری کرد که الکامپ امسال نقطه تحول حوزه فاوا در کشور باشد.
او گفت: در سال گذشته در سازمان نظام صنفی رایانهای کشور بدون هیاهو پیگیر مشکلات بودیم و در تلاشیم برای امیدآفرینی بیشتر بتوانیم اقداماتی درست انجام دهیم.
رئیس نصر کشور طرح مستقیم موضوعات با شخص رئیس جمهوری را موثر دانست و افزود: در وزارتخانه موضوع اختلالات اینترنتی پیگیری شد و فکر میکنم بخشی از این مشکلات تا حدی رفع شده است ولی باز هم به عنوان مطالبهگر مشکلات را دنبال میکنیم. او از مسئولان درخواست کرد در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا کنند و با فعالان صنعت فاوا گفتوگوهای مستقیم داشته باشند.
هاشمی بیان کرد «اگر میخواهیم هدفهایی مثل افزایش سهم اقتصاد دیجیتال محقق شود باید امید و انگیزه را در این حوزه ایجاد کنیم که امیدوارم الکامپ در این راستا باشد».
آزاد معروفی، عضو هیئت مدیره سازمان نصر تهران و دبیر کل نصر کشور نیز در سخنانی گفت: این رویداد محلی برای معرفی شدن افراد به همدیگر و انجام مارکتینگ است. امیدوارم الکامپ مشکلات صنعت IT را برطرف کند.
او ادامه داد: مسئولان باید به این موضوع توجه کنند که برگزاری یک الکامپ بینالمللی خوب، مستلزم آن است که تاریخ برگزاری آن دستکم از یک سال پیش مشخص باشد.
دبیر کل نصر کشور بیان کرد: اگر شرکت نمایشگاهها و وزارت صمت ترتیبی دهند که سازمان نظام صنفی رایانهای برای چند دوره برگزارکننده این نمایشگاه باشد میتوانیم برای حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاه برنامهریزی کنیم. آنچه که دغدغه ماست ساماندهی بازار و ایجاد محیط سالم و رقابتی است که نمایشگاه الکامپ میتواند بستری برای این موضوعات باشد.
حضور بیش از ۴۷۰ شرکت در الکامپ
در بخش دیگری از این نشست، صادق فرامرزی، عضو هیأت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران درباره جزئیات نمایشگاه الکامپ و میزان حضور شرکتها، توضیحاتی داد: برای نمایشگاه الکامپ فضایی به وسعت ۴۰ هزار متر اختصاص داده شده است و تا کنون ۴۷۰ تا ۴۸۰ شرکت، فضایی را به میزان ۲۳ هزار متر مربع به خود اختصاص دادهاند. همه اپراتورها و بسیاری از سازمانها مرتبط دولتی هم در این رویداد حضور دارند.
او درباره حضور شرکتهای خارجی در این نمایشگاه گفت: ۱۰ شرکت و ۷۰ مهمان خارجی از کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، عراق، پاکستان، چین، ارمنستان و… حضور خواهند داشت.
فرامرزی ویژگی مشخص نمایشگاه امسال را «کانتنت» دانست و گفت: اکنون زمان گفتوگو است و این نمایشگاه مکانی برای گفتوگو است. در کنار این موارد تینو استارز ویژه دانشآموزان هم در نظر گرفته شده و با همکاری آموزش و پرورش، دانشآموزان در این نمایشگاه حضور خواهند یافت و با بازار و منتورها روبرور میشوند. او گفت: همچنین نرمافزاری برای تعاملات B2B میان شرکتهای ایرانی و خارجی معرفی میشود.
فرامرزی در پاسخ به پرسشی در خصوص هزینههای بالای شرکتها برای حضور در این نمایشگاه و همچنین مشکلات انصراف آنها توضیح داد: بنده برای این موارد مصداقی ندارم؛ نمایشگاه را هم خود شرکتهای نمایشگاه برگزار کرده و سازمان در این بخش نقشی ندارد.
عضو هیأت رئیس سازمان در پاسخ به سوالی درباره برگزاری همزمان دو نمایشگاه الکامپ و تلکام گفت: برای برگزاری همزمان این دو رویداد تعامل کردیم اما مشکلاتی ایجاد شد. تلاش خواهیم کرد تا در سالهای آینده این دو نمایشگاه به صورت همزمان برگزار شوند.
او ابراز امیدواری کرد که امسال یکی از پرشکوهترین الکامپها را برگزار شود؛ چون علیرغم مشکلات این حوزه ناچار به زنده ماندن و تلاش کردن هستیم.
الکام تاکز، هسته اصلی نمایشگاه
رضا قربانی، عضو هیأت مدیره نصر تهران نیز با اشاره به تفاوتهای الکامپ امسال با سالهای گذشته گفت: الکامپ میخواهد تصویر درستی از امروز جامعه بدهد، جدا از خوب یا بد بودن، واقعی بودن تصویر مهم است که شرایط را به همه ما نشان میدهد. اینکه کدام حوزههای ICT پررنگتر شدهاند، کدامها کمرنگ شده یا محو شدهاند، همه در آیینه الکامپ خود را نشان میدهد.
او یکی از اتفاقات خوب این دوره از نمایشگاه را حضور شرکتهایی دانست که در ۴ یا ۵ سال اخیر شکل گرفته و اکنون غرفههایی با متراژ ۲۰۰ متر را در اختیار گرفتهاند؛ از جمله این شرکتها میتوان به حضور پررنگ صرافیهای رمزارز اشاره کرد.
عضو هیأت مدیره نصر تهران ادامه داد: آخرین الکامپ چهار سال قبل برگزار شد. بدون شک با شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه، تفاوتهای زیادی با سالهای گذشته خواهیم داشت. دیگر از هیاهوی استارتآپی چهار سال قبل خبری نیست. مسلما شرکتهای زیادی در این مدت متولد شدهاند یا شکست خوردهاند.
او هسته اصلی این نمایشگاه را الکامپ تاکز یا همان استیج خواند و گفت: به دلیل مدیریت مصرف انرژی پذیرش ورود به نمایشگاه تا ساعت ۱۵ انجام میشود. در سالنهای ۸ و ۹ دو استیج داریم که از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۵ عصر در هر چهار روز الکامپ، شاهد برپایی رویدادهای مختلفی با حضور افراد تاثیرگذار در این حوزه هستیم.
قربانی حامیان مالی اصلی الکامپ ۱۴۰۲ را شرکت ایرانسل، شرکت ملی انفورمارتیک، شرکت جیبیت و شرکت نوبیتکس معرفی کرد.