بیمه سرمد در مسیر سرآمدی بین بیمه‌گران جوان قرار گرفته و با دور شدن از حاشیه‌ها، در حال کم کردن فاصله‌ها و حتی سبقت از رقباست. تجربه شیرین بیمه سرمد می‌تواند درسی برای صنعت بیمه و البته الگویی برای بیمه مرکزی باشد که وقتی نهاد ناظر دست از مداخله غیرکارشناسی بردارد و اجازه دهد تا حکمرانی مطلوب بر شرکت‌ها حاکم شود، چگونه می‌توان از تنش عبور کرد و به ساحل آرامش رسید.

به گزارش رویداد شرق به نقل از روابط عمومی بیمه سرمد ، شرکت بیمه سرمد که مجوز فعالیت آن اول آبان ۱۳۹۲ صادر شد، در حالی وارد یازدهمین سال تولد خود شده که در سال‌های مدیریت سید محمد بهشتی‌نژاد با فاصله گرفتن از حاشیه‌ها موفق شده در مسیر سودآوری و بهبود شاخص‌های مهم گام بردارد که نویدبخش آینده روشن این بیمه‌گر جوان خواهد بود.

افزایش سهم سرمد از بازار بیمه

بر اساس اعلام بیمه مرکزی، سهم بیمه سرمد از بازار بیمه به ۱.۲ درصد رسیده و موفق شده تا حق بیمه تولیدی‌اش را در سال ۱۴۰۲ با رشد ۵۲.۲ درصدی به رقم ۳۴ هزار و ۳۸۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برساند. بر اساس تازه‌ترین داده‌های بیمه مرکزی، حق بیمه تولیدی سرمد در نیمه نخست سال جاری هم با رشد ۵۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم ۳۱ هزار و ۳۰۹ میلیارد و ۸۸۸ میلیون ریال رسیده و باعث شده تا این بیمه‌گر سهم ۱.۴۴ درصدی از بازار را به خود اختصاص دهد.

در حالی که میانگین رشد تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در صنعت بیمه ۹.۶۶ درصد اعلام شده، بیمه سرمد در نیمه نخست امسال رشد صدور ۶۵ درصدی تعداد بیمه‌نامه را تجربه کرده است. نکته مهم اینکه این بیمه‌گر در بازه زمانی یادشده موفق شده تا نسبت خسارت خود را حدود ۱۳ واحد درصد کاهش دهد و به ۳۴.۴۹ درصد برساند در حالی که میانگین نسبت خسارت صنعت بیمه در ۶ ماه ابتدای امسال ۴۵.۲۸ درصد برآورد شده است. به این ترتیب بهشتی‌نژاد و همکاران‌اش در نیمسال نخست امسال موفق شده‌اند تا ۶۰ درصد از بودجه سال را محقق سازند.

خبر خوب برای سهامداران سرمد

خبر خوب و مثبت برای سهامداران سرمد اینکه این شرکت در سال گذشته بالغ بر یک هزار و ۳۴ میلیارد و ۴۸۸ میلیون ریال سود ساخته بود و در نیمه نخست امسال سود سرمد از کل سود سال ۱۴۰۲ سبقت گرفته و به رقم یک هزار و ۱۸۵ میلیارد و ۶۶ میلیون ریال رسیده است. به این ترتیب سود هر سهم بیمه سرمد از ۸۴ ریال در نیمه نخست سال گذشته با جهش ۴۲ درصدی به ۱۱۹ ریال در پایان شهریور امسال افزایش یافته است.

راز سرآمدی بیمه سرمد چیست؟

راستی چگونه بیمه سرمد از زیان به ایستگاه سود رسید؟ بیمه مرکزی می‌گوید: این شرکت بیمه‌گر در پایان سال ۱۴۰۱ با زیان عملیاتی ۸۴۲ میلیارد و ۶۹۹ میلیون ریالی مواجه بود اما در پایان سال موفق شد به سود خالص ۲۸۸ میلیارد و ۲۱۳ میلیون ریالی دست یابد. در سالی که گذشت اما اتفاق مثبت در حساب سود و زیان سرمد رقم خود و سهامداران شاهد رونمایی از سود عملیاتی به میزان یک هزار و ۸۴۹ میلیارد و ۵ میلیون ریالی و استمرار روند سودسازی این شرکت بودند.

دی‌ماه ۱۴۰۱ بود که با تصویب اعضای هئیت مدیره بیمه سرمد، سکان هدایت این شرکت بیمه به سید محمد مهدی بهشتی‌نژاد سپرده شد تا ماموریت دشواری را به سرانجام برساند. او در نخستین گام حاشیه‌ها را از بیمه سرمد دور کرد و مصمم به اصلاحات جدی بود. شاید کاهش یک دهم درصدی سهم شرکت از بازار بیمه از ۱.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱.۲ درصد در سال بعد، به نظر یک هشدار بود اما نخستین تدبیر بهشتی‌نژاد، ترمیم پرتفوی سرمد بود که باعث شد تا سهم این بیمه‌گر از خسارت پرداختی کل صنعت بیمه از ۱.۹ درصد به ۱.۴ درصد کاهش پیدا کند.

اصلاحات در سرمد و فاصله گرفتن از حاشیه‌ها باعث شد تا ضریب خسارت سرمد از ۹۲.۴ درصد در سال ۱۴۰۱ با بهبود ۱۶ پله‌ای به ۷۶.۶ درصد برسد و با وجود خارج کردن نمایندگان ضعیف از شبکه فروش، سهم شبکه فروش از حق بیمه تولیدی در محدوده ۸۵ درصد باقی بماند.

از جمله تغییرات مهم در بیمه سرمد می‌توان به حفظ بازده سرمایه‌گذاری‌ها به میزان ۱۵ درصد در سال ۱۴۰۲ بود، آنهم در شرایطی که اقتصاد ایران روزهای ناخوشی را تجربه می‌کند. از سوی دیگر هرچند که تعداد افراد شاغل در بیمه سرمد با هدف تقویت ساختار نیروی انسانی از ۴۲۴ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۶۳۶ نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد، اما بهشتی‌نژاد سیاست انضباط مالی را دنبال کرد که باعث شده تا با وجود افزایش افراد شاغل و رشد هزینه دستمزدها، نسبت هزینه‌های اداری و عمومی سرمد کمتر شده و از ۱۴.۲ درصد سال ۱۴۰۱ به ۱۲.۸ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یابد.

حرکت بر مدار ثروت‌افزایی

سرمد که در سال‌های نخست شروع به کارش با حاشیه‌ها مواجه بود، اکنون به ثبات رسیده و زیان سنگین ۴ هزار و ۷۹۴ میلیارد و ۴۶۶ میلیون ریالی سال ۱۴۰۰ در سه سال اخیر روی روند سودسازی قرار گرفته و پیش‌بینی دنیای بیمه این است که امسال سرمد زیان انباشته را صفر کند و به سود تبدیل کند. سودی که البته رضایت سهامداران را به دنبال دارد و انباشته شدن سود در این بیمه‌گر زمینه‌ساز افزایش سرمایه در سال‌های آینده خواهد بود.

سرمد توانگر از همیشه

بر اساس اعلام بیمه مرکزی، بیمه سرمد با کسب نمره توانگری مالی ۱۹۷ درصد هم اکنون یکی از شرکت‌های سرآمد از حیث توان ایفای تعهدات به شمار می‌رود که باعث تقویت سطح اعتماد و اطمینان بیمه‌گذاران شده است. بهشتی‌نژاد در پیامی به مناسب سالروز تولد ۱۱ سالگی سرمد با اشاره به روند مثبت نسبت‌های مالی این شرکت اعلام کرده که بیمه سرمد در کنار سایر ارزش‌های بنیادین خود همچون رفتار حرفه‌ای، آموزندگی، مشارکت و دلبستگی، به‌طور ویژه در شاخص سرعت ارائۀ خدمات باکیفیت تا سال ۱۴۰۵ به رتبۀ نخست در بین همۀ شرکت‌های بیمه‌ دست یافته و از این رهگذر ضمن ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان، موجبات توسعه و افزایش سهم خود از بازار در رشته‌های مختلف را فراهم آوریم.

نتیجه اعتماد به اصلاحات در سرمد

تجربه بیمه سرمد در ۲ سال گذشته به وضوح نشان می‌دهد که اعتماد سهامداران به روند اصلاحات و همراهی توام با نظارت فنی و کارشناسی بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه، چگونه می‌تواند یک شرکت بیمه‌گر پرحاشیه را به شرکتی باثبات و آینده روشن تبدیل سازد. تجربه‌ای که می‌تواند به عنوان سرمشق قلمداد شود و به نهاد ناظر کمک کند تا به جای تمرکز بر حاشیه‌ها به متن اصلاحات اهمیت دهد و با حفظ استقلال خود و البته رعایت اصول حاکمیت شرکتی، اجازه دهد تا غبار حاشیه‌ها در صنعت بیمه فروکش کند. سرمد را می‌توان اکنون به اسبی تشبیه کرد که در حال آماده شدن برای پرش به پله‌های بالاتر است.