حدود ۱۳٫۵ هزار میلیارد تومان محصولات پتروشیمی در مهر ۱۴۰۳ به‌صورت اعتباری در بورس‌های کالایی به صنایع پایین‌دستی عرضه شد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۷٫۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش رویداد شرق به نقل از نیپنا، مدیریت توسعه صنایع پایین‌دستی این شرکت اعلام کرد: حدود ۱۳٫۵ هزارمیلیارد تومان محصولات پتروشیمی در مهر ۱۴۰۳ در بورس‌های کالایی عرضه شد که مجموع فروش اعتباری این محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۸ درصد افزایش یافته است.

 مقدار عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در مهر پارسال ۷٫۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

در میان هلدینگ های پتروشیمی، گروه باختر با ۷۵ درصد، خلیج فارس و شستان هر کدام با ۵۶ درصد، تاپیکو با ۴۴ درصد، پارسیان با ۲۹ درصد، پترو فرهنگ با ۱۹ درصد و صبا انرژی با ۱۳ درصد به طور میانگین بالاترین میزان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی را در مهره ماه امسال به خود اختصاص دادند.

همچنین، میانگین عرضه اعتباری سایر شرکت های پتروشیمی (مستقل) در بورس کالا و انرژی از جمله متانول کاوه، صنایع پتروشیمی تخت جمشید، بیستون، اکسیر حلال عسلویه، رجال، انتخاب و تخت جمشید پارس عسلویه در مهر ماه امسال، حدود ۳۳ درصد بوده است.

برپایه این گزارش، تقویت و توسعه صنایع تکمیلی همسو با تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی و متناسب با توسعه صنایع بالادستی پتروشیمی در کشور افزون‌ بر تأمین نیاز داخل، جلوگیری از خام‌فروشی و واردات محصولات پتروشیمی و اشتغال‌زایی، تأثیری بسزا در ارزآوری، رشد اقتصادی و ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان دارد.

 شرکت ملی صنایع پتروشیمی توسعه متوازن صنعت پتروشیمی را به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم در دستور کار قرار داده و از پارسال، شناسایی و عارضه‌یابی موانع تولید صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را که در شرایط رکود هستند یا کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند به‌جد پیگیری می‌کند.

براساس عارضه‌یابی موانع تولید صنایع تکمیلی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش از مهم‌ترین چالش‌های فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور برای خرید مواد اولیه شناسایی شد، بنابراین افزایش فروش اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا و انرژی با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور رونق واحدهای تولیدی و تسهیل تأمین خوراک مورد نیاز صنایع تکمیلی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش به‌عنوان راهبردی برای آن هدف‌گذاری شد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ترغیب شرکت‌های پتروشیمی به عرضه اعتباری محصولات، به جد افزایش این روند را در دستور کار دارد تا کمک شایانی به توسعه متوازن صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش شود.