مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در آیین تحویل نخستین سری از تولیدات ریرا، این خودرو را ایمنترین محصول تولید داخل دانست.
به گزارش رویداد شرق به نقل از ایکوپرس- علیمردان عظیمی ضمن قدردانی از تمامی کارکنان و مدیران مجموعه ایرانخودرو و قطعهسازان موثر در تحقق پروژه ریرا، عنوان کرد: اگر اراده داشته باشیم و با توکل بر خدا در هر شرایطی میتوانیم خدمت بزرگی را به مردم ارایه دهیم. امروز صنعت خودرو کشور و ایرانخودرو در شرایط خاصی از منظر تامین ارز و تحریمهای ظالمانه قرار دارد، اما با توان مهندسان و زحمتکشان ایرانخودرو و قطعهسازانی که اموال خود را به خارج از کشور نبردند و در داخل کشور سرمایهگذاری و شغل ایجاد کردهاند، این زحمات به صورت محصول جدید به مردم عرضه میشود.
وی با بیاناینکه، صنعت خودرو کشور نیازمند وجود یک ساختار منسجم و برنامهای آیندهنگر و هدفمند است، عنوان کرد: امکان تولید خودرو برقی و هیبریدی با توجه به توان و ظرفیتهای صنعت خودرو وجود دارد و باید با برنامهریزی صحیح از این ظرفیت و توانمندی استفاده کرد.
عظیمی تصریح کرد: در حال حاضر بازاری در صنعت خودرو کشور وجود دارد که میان بیش از ۶۰ خودروسازی که مجوز دارند تقسیم شده، اما برخی از این خودروسازان صرفا برای کشور ارزبری دارند و خودرو مونتاژی تولید میکنند، بودن آنها خوب است و ما موافق حضورشان هستیم، اما در تحریم، اگر کمی شرایط سختتر شود، از طریق این شرکتها نمیتوان به تولید ادامه داد. کشور باید روی پای خود بایستد.
وی با اشاره به ناترازیهای موجود در صنعت خودرو، گفت: قوانین متعددی درخصوص خودرو برقی طی دو سال گذشته و براساس مصوبه شورای اقتصاد نوشته و مقرر شد، ۱۰ هزار دلار یارانه برای خودرو برقی اختصاص یابد، اقداماتی برای تامین این خودروها نیز صورت گرفت، اما یک دلار هم داده نشده است.
مدیرعامل ایرانخودرو تصریح کرد: اگر این بودجه و سرمایهها مطابق پیشبینی در اختیار خودروسازی قرار گیرد، این صنعت میتواند همین خودروها را تولید کند. تارا هیبریدی و برقی از پروژههای ایرانخودرو است که با کمک زنجیره ارزشمند قطعهسازی هر یک به میزان ۳۵ درصد پیش رفته و ما نباید این توانمندیها را نادیده بگیریم.
وی افزود: بسیار کمتر از آنچیزی که بنزین وارد میکنیم اگر ارز در اختیار صنعت خودرو و خودروسازی که دارای زنجیره ارزش تولید خودرو است، قرار گیرد و نه به خودروی وارداتی یا مونتاژی، میتوان شاهد پیشرفتهای واقعی و توسعه صنعت خودرو کشور بود.
عظیمی با اشاره به ارزبری چهار هزار و ۵۰۰ دلاری ریرا گفت: با شمارگان برنامهریزی شده برای تولید این خودرو، طی پنج سال در مقایسه با خودروهای مونتاژی که ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار ارزبری دارند، صرفهجویی دو میلیارد دلاری محقق خواهد شد.
وی افزایش شمارگان تولید خودرو را عاملی برای کاهش بهای تمام شده تولید دانست و گفت: ریرا اولین خودرو کراساوور ملی است که پلتفرم آن متعلق به ایرانخودرو است و نسخه برقی آن نیز تا یک سال و نیم دیگر تولید خواهد شد و زنجیره تامین نیز آمادگی خود را برای تولید آن اعلام کرده است.
به گفته عظیمی، ریرا از منظر ایمنی در میان محصولات داخلی ایمنترین است. خدمات پس از فروش این خودرو که برای اولین بار به بازار آمده، نیز در بالاترین سطح است و در صورت بروز مشکل، رفع آن و جلب رضایت مشتریان توسط کارشناسان پشتیبان محصول دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به فنآوریهای جدید به کار رفته در این خودرو اظهار کرد: در تصادفات جادهای، نیروهای امدادی به دلیل اطلاع دیرهنگام، با فاصله زمانی به محل سانحه میرسند، ریرا به عنوان خودروی متصل، این امکان را دارد تا در صورت بروز حادثه، راننده و یا سرنشین با فشردن یک دکمه، نسبت به درخواست امداد اقدام کنند. ریرا با اعلام محل سانحه سبب میشود تا نیروهای امدادی با سرعت در محل حادثه حاضر شوند.
عظیمی همدلی میان ایران خودرو و سایپا را عاملی برای توسعه هدفمند صنعت خودرو کشور ارزیابی کرد و گفت: توسعه باید به صورت واقعی اتفاق بیفتد و با تغییر ظاهری در برخی المانهای خودرو نمیتوان عنوان توسعه را به کار برد.