حسن پورکیانی مدیرعامل شرکت بیمه البرز گفت:درسه سال گذشته “ضریب تمدید ” بیمه نامه ها درشرکت بیمه البرز با روندی صعودی از ۲۲ درصد به است که دریک نگاه کلی از حفظ مشتریان دربازار رقابتی حکایت دارد .
محسن پورکیانی مدیرعامل شرکت بیمه البرز درگفت و گوبا دنیای اقتصاد تحولات این شرکت درسه سال گذشته را تشریح کرد .
پورکیانی ابتدا با رد اخبارغیررسمی منتشره ازآغاز دوره بازنشستگی اش یادآورشد : ” قبل ازهرچیز لازم می دانم عرض کنم که برای شخص من اساساٌ مهم نیست دوران مسئولیتم در بیمه البرز تا چه زمان ادامه داشته باشد. باور من این است که تا روز آخرمسئولیت مان، باید انجام وظیفه کرده و اجازه ندهیم تغییرات ایجاد شده باعث از دست رفتن حتی یک بیمه نامه حوادث از شرکت بیمه البرز شود. با این وجود، موضوع بازنشستگی اینجانب صحیح نمی باشد و تا این تاریخ اقدام خاصی در این خصوص انجام نشده است “
مدیرعامل بیمه البرزدرتوضیحات بیشتر دراین باره اعلام کرد در حال حاضر در دوره مرخصی بدون حقوق از بیمه دولتی ایران قراردارد و با این تفسیرکه مرخصی بدون حقوق هم مفهوم دوشغلهبودن کارمند دارد ، مخالف است؛ زیرا به استناد قانون فردی دوشغله محسوب میشود که دارای پست سازمانی بوده و از سازمان متبوع خود حقوق بگیرد. اما او نه در شرکت بیمه ایران پست سازمانی داشته و نه از شرکت مذکور حقوق دریافت می کند. علاوه بر اینکه به نظر وی بررسی این موضوع در حیطه اختیار نهادهای نظارتی و قانونی قرار دارد .
وی با تاکید براین که بیمه البرز شرکت بسیار خوبی بوده و از پتانسیل ها و زیرساخت های بسیار خوب برخورداراست، اضافه کرد درسه سال گذشته با اتکا به تجربه ۳۵ ساله اش درحوزه بیمه ای، مالی و سرمایه گذاری سعی کرده با تدوین استراتژی های مناسب و مبتنی بر گسترش و تقویت فرهنگ بازرگانی از این پتانسیل ها بهره برداری نموده و شرایط کسب و کاراین شرکت را بر اساس شاخص های استاندارد صنعت بهبود ببخشد. وی همچنین گفت : البته شرکت بیمه البرز برای توسعه بخش های خرده فروشی و بیمه های عمربرنامه ای نداشت و در چند سال اخیر دراین راستا گام های تازه ای برداشته است و زیرساخت های مناسب را برای این موضوع مهیا نموده است.
پورکیانی درباره عملکرد شرکت بیمه البرز درسال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ یاد آورشد : در حالی که متوسط نرخ رشد تولید حق بیمه صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۱ درصد بود، بیمه البرز رشد ۵۸ درصدی را در سال مورد اشاره تجربه کرد و در دوره ۶ ماهه جاری هم در این شاخص ۳۶ درصد رشد داشته است ، درحالی که صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰، ۴۸ درصد رشد خسارات را تجربه کرده است، بیمه البرز بخاطر سهم قابل توجه بیمه های درمان درپرتفوی خود رشد خسارات ۶۷ درصدی را ثبت کرده است. اما این موضوع اثر نامطلوبی بر مدیریت خسارات شرکت نداشت و در نهایت نسبت خسارت بیمه البرز درسال گذشته ۵۳ درصد بوده و از نسبت خسارت ۴/۵۶ درصدی صنعت پائین تر بود.
پورکیانی ضریب خسارت بیمه البرز در سال ۱۴۰۰ را ۷۰ درصد اعلام کرده و ضمن بیان اینکه این متغیر در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ تا ۶۷ درصد کاهش یافته، عنوان کرد: این ضریب درسال های قبلتر بیش از ۷۲ درصد بوده و این روند رو به نزول که مدیریت بهینه ضریب خسارت را نشان می دهد، یکی از توانمندی های اصلی بیمه البرز در تامین منافع ذینفعان است. به نظر وی کاهش ضریب خسارت با وجود افزایش سهم بالای بیمه های درمان یکی ازکارکردهای افتخارآفرین برای بیمه البرز است.
وی با اشاره به رشد ۱۴ درصدی خسارات در سال ۹۹ که بیشتر بخاطر پرتفوی درمان بوده است، متذکرشد : درحالی که در سه سال قبل از پذیرش مسئولیت وی؛ تنها ۳ درصد رشد در خسارات معوق بیمه البرز لحاظ شده است، در سه سال گذشته بطور متوسط رشد ۵۷ درصدی در خسارت این شرکت صورت گرفته است. به عبارتی در دوره جدید بیمه البرز به سمت شفافیت گام برداشته و با وجود اینکه در سال قبل رشد ۲۱ درصدی در خسارت معوق داشته، اینک بیمه البرز خسارت معوق ندارد و آکچوئر ، بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی این موضوع را تایید کرده اند .
پورکیانی سود صنعت بیمه در سال ۹۹ را حدود ۱۱۴۰۰ همت (هزارمیلیارد تومان) اعلام کرد که با کاهش ۶۲ درصدی در سال گذشته با کاهش به ۴۳۰۰ همت (هزارمیلیارد تومان) رسیده است. این در حالی است که بیمه البرز در این سال نزدیک به ۱۱۰۵ همت سود خلق کرده و تنها ۳۴ درصد کاهش را تجربه کرده است.
وی اظهار داشت : کاهش سود آوری بیمه البرز درشرایط سال گذشته با توجه به وضعیت نامناسب بازار بورس در مقایسه با صنعت بیمه وضعیت بهتری داشت و به عبارتی حدود ۲۸ درصد یا یک چهارم سود صنعت بیمه را بیمه البرز تامین کرده است .
پورکیانی خاطرنشان کرد : سود خالص بیمه البرز طی سه سال ۳ برابر شده و نسبت توانگری مالی شرکت از ۱۲۲ درصد به ۲۲۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده و ۱۰۰ درصد رشد نشان می دهد .
مدیرعامل بیمه البرز درپاسخ به این پرسش که ” آیا افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت توانگری نشانگراین موضوع است که بیمه البرز ازظرفیت خود دربازار استفاده نمی کند و کاهش سهم شعب از تولید حق بیمه دلیلی براین ادعاست ؟ ” یاد آورشد : تا به امروز برای جلوگیری از فشار مضاعف بر شبکه فروش، عملکرد شعب البرزبا سایر شرکت ها مقایسه نشده، ولی با توجه به ترمیم جایگاه شرکت و شاخص های عملکردی آن در سه سال گذشته، در برنامه های فروش بعدی بیمه البرز، این مقایسه برای ایجاد تحرک کافی در شبکه فروش انجام خواهد گرفت. با این وجود، روند نزولی سهم شعب بیمه البرز در تولید حق بیمه را نمی توان به تنهایی تفسیر کرد، این روند بخشی از تلاش شرکت برای حفظ منافع تمامی ذینفعان و حرکت در جهت تمرکز زدایی در فروش است که گسترش فعالیت در بازار خرد و بیمه های زندگی را با شبکه وسیعتر فروش بیمه البرز تسهیل می نماید. لازم به ذکر است که در حال حاضر برنامه جامعی در خصوص ساماندهی شعب جهت بالا بردن کارآمدی آنان در حال انجام است و مجموع این اقدامات باعث خواهد شد در سال های آتی نفوذ بیمه البرز در بازار با سرعت بیشتری صورت پذیرد.
وی ادامه داد : البته قبول دارم عملکرد برخی از شعبه ها نیاز به بازنگری جدی دارد و به عنوان مثال تولید ۳۸ میلیارد تومان حق بیمه دریک استان توجیه ندارد . از شعب این شرکت با اتکا به نام و شهرتی که دارد ، انتظارات بیش از این ارقام است . اما همانطور که در ابتدا اشاره کردم ، بیمه البرز در “خردهفروشی و توسعه بیمه های زندگی” نیاز به توجه و فعالیت بیشتر دارد ، دراین سه سال سعی شد ، این وضعیت ترمیم شود و نتیجه این سیاست ترمیمی رشد ضریب تمدید ار ۲۲ به ۶۵ درصد بوده است .
پورکیانی گفت : بیمه البرز کارکنان پرتلاش و خوب و برند با ارزش و وجهه بسیار مطلوبی در بازار دارد و عمده تلاش مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این بوده است که با ایجاد ایده های جدید و گسترش آن درتمامی سطوح شرکت و ساماندهی این تلاش جمعی از طریق برنامه ریزی صحیح، تحرک مناسبی را در شرکت ایجاد نمایند و نتایج فعالیت های شرکت امیدوار کننده بوده و تداوم این روند را نوید می دهد.
او بار دیگر با اشاره به عدم توجه به توسعه بیمه های عمر دربیمه البرز در دوره های قبل یادآورشد : درگذشته بیمه البرز برای توسعه بیمه های عمر اقدام قابل توجهی که نتایج ملموس و مطلوب هم به دنبال داشته باشد، انجام نداده بود . البته امرور هم از نظر این رشته دربین شرکت های بیمه در رتبه های آخر قرار دارد، ولی اقدامات لازم برای ایجاد تحرک کافی در این حوزه در حال انجام است. خوشبختانه درسال گذشته نرخ رشد بیمه های عمر در شرکت البرز ۸۶ درصد بود و به خوبی تغییر نگاه و روند را نشان می داد، ولی از آنجا که ابتدای کارهستیم ، قدر مطلق رشد پایین بوده و امیدورام با تداوم این روند، در سال های آتی به جایگاه و سهم بازار مطلوب بیمه البرز در این رشته دست یافته شود.
پورکیانی ادامه داد : مهمترین اقدام سال گذشته در این زمینه، ایجاد سازمان فروش تخصصی بیمه های عمر بوده که قطعاً به توسعه سهم این رشته دربازار منجر خواهد شد. اقدام دیگر، توسعه زیر ساخت های نرم افزاری بوده است. زیرا درارایه این بیمه نامه ، بیشتربه جنبه سرمایهگذاری توجه می شود و قبلا با توجه به وجود دو نگاه متفاوت درشرکت، نمایندگان نمی دانستند باید طرح چترا بفروشند یا عمر و سرمایهگذاری ، ولی اینک با استفاده از یک نرم افزار واحد بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری عرضه می شود که خوشبختانه با استقبال شبکه فروش و بازار روبرو شده است .
مدیرعامل بیمه البرز گفت : در مقایسه سال های ۹۹ تا ۱۴۰۱ ، حق بیمه تولیدی طرح زندگی اندوختگان بیمه البرز از مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان در سال ۹۹ به به ۱۸۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و ۴۶ درصد رشد داشته است . همچنین دررشته زندگی غیر از اندوخته دار ۱۴۴ درصد رشد را تجربه کردیم و در ۵ ماهه سال ۱۴۰۱ بر اساس آخرین اطلاعات مبلغ ۳۳۸۷ میلیارد تومان حق بیمه تولید شده که ۲۰ درصد رشد داشته است .
پورکیانی با بیان اینکه نسبت خسارت بیمه البرز اینک ۵۴ درصد است. گفت : در مدت مشابه ۱۴۰۰ خسارت پرداختی بیمه البرز۹۵۴ میلیارد تومان بود که در ۵ماهه اول امسال به ۱۸۳۰ میلیارد تومان رسیده است .
وی با اشاره به اجرای برنامه حفظ مشتری و جذب مشتریان جدید دربیمه البرز گفت : با ایجاد مدیریت امور مشتریان تماس مشتریان با شماره ۱۵۴۷ پیام ها و گزارش های مردمی بررسی می شود و حتی در موضوعات مهم در جلسات هیات مدیره مطرح و پیگیری می شود .
وی ادامه داد : بیمه البرز برای پاسخگویی به بیمه گذاران در رشته درمان نیز سامانه سیناد را راهاندازی کرد تا در یک بستر خوب نسخهها بارگذاری و پیگیری شوند و در مواقعی که لازم است، برای مشتری پیام ارسال شود.
مدیرعامل بیمه البرز در خاتمه با بیان اینکه کل فروش صنعت بیمه درسال گذشته مبلغ ۱۱۵ هزارمیلیارد تومان با رشد ۴۱ درصدی بوده است ، اظهار داشت : چنانچه پرتفوی خودرو و درمان که حدود ۸۱ هزار میلیارد تومان یا ۸۰ درصد کل پرتفوی صنعت بیمه است را کنار بگذاریم ، سهم پوشش هواپیماها ، کشتیها ، قطارها، اسکلهها، فرودگاهها با تمام کارخانه ها و واحدهای تولیدی و منازل مسکونی، تمام مسئولیتهای قانونی، پزشکان، پیمانکاران و تمام ریسک های باقی مانده تنها ۲۰ درصد کل حق بیمه های تولیدی است . به عبارتی دریک نگاه کلی باید به این توجه کرد که صنعت بیمه کجا ایستاده است ؟ و برای رشد ضریب نفوذ بیمه به چه برنامه هایی نیاز دارد ؟