اداره ارجمند مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای آییننامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی (مصوب هیئت محترم وزیران در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۱) و با هدف تبیین حدود و نحوه ارائه خدمات بانکی به اشخاص محجور، طی بخشنامه شماره ۰۰/۲۴۱۸۰۴ بهتاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۲، «دستورالعمل اجرایی تعیین حدود ارائه خدمات بانکی به اشخاص محجور در مؤسسات اعتباری» را به بانکها ابلاغ نموده است.
اشخاص محجور مشتمل بر اشخاص زیر هستند که به موجب قانون از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع می¬باشند:
ـ اشخاص کمتر از (۱۸) سال تمام: شامل اشخاص صغیر (کلیه اشخاصی که به حد بلوغ شرعی (اناث، ۹ سال تمام و ذکور ۱۵ سال تمام) نرسیده باشند) و اشخاص بالغ غیررشید که رشد آنها از سوی دادگاه صالحه تشخیص داده نشده است؛
ـ اشخاص غیررشید و مجنون: شامل اشخاص غیررشید بالاتر از (۱۸) سال تمام و اشخاص مجنون که شناسه یکتای هویتی آنها به علت قرار داشتن در شرایط حجر، تعلیق شده است؛
*از جمله مهمترین تدابیر و الزامهای دستورالعمل یادشده عبارتاند از:
ـ ممنوعیت ارائه خدمات بانکی اعم از «اعطای هرگونه ابزار پذیرش»، «اعطای انواع تسهیلات و قبول انواع تعهدات با موضوعات تجاری»، «افتتاح و نگهداری سپرده قرضالحسنه جاری با/ بدون دسته چک» و «خریدوفروش ارز اعم از نقدی و حوالهای» به محجورین و همچنین «اجاره صندوق امانات به اشخاص کمتر از ۱۸ سال»؛
ـ ممنوعیت افتتاح و نگهداری بیش از یک سپرده قرضالحسنه پسانداز و یک سپرده سرمایهگذاری کوتاهمدت عادی به نام هر شخص محجور؛
ـ ممنوعیت افتتاح سپرده مشترک با اشخاص محجور؛
ـ ممنوعیت افتتاح سپرده قرضالحسنه پسانداز و سپرده سرمایهگذاری کوتاهمدت عادی به نام هر شخص محجور مجموعاً در بیش از ۲ مؤسسه اعتباری؛
ـ «ممنوعیت اختصاص هرگونه ابزار پرداخت به سپردههای اشخاص کمتر از ۷ سال تمام»؛
ـ مجازبودن اختصاص صرفاً کارت پرداخت فیزیکی با قابلیت خرید با آن به حسابهای اشخاص بالاتر از ۷ سال تمام تا ۱۲ سال تمام و نیز مجانین و اشخاص غیررشید بالاتر از ۱۸ سال تمام«؛
“طبق مفاد ماده ۲۵ دستورالعمل یادشده، در مورد مشتریان فعلی بانک که در شمول اشخاص مشمول این دستورالعمل قرار میگیرند، بانک موظف است از طریق مسدود نمودن حسابهای مازاد و غیرفعال کردن ابزارهای پرداخت، نسبت به تطبیق نحوه ارائه خدمات بانکی به ایشان با مفاد این دستورالعمل اقدام نماید”.