بررسی شاخصهای مالی بانک سینا نشان میدهد این بانک از منظر شاخصهای مختلف در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ اما بااینحال مدیران آن بر تدوین مدل نوین کسبوکار در قالب نقشه راهی سهساله با هدف گذر از بانکداری سنتی به بانکداری نوین تأکید دارند.
بررسی صورتهای مالی منتشر شده از بانک سینا و مقایسه شاخصهای عملکردی مانند نسبتهای احتیاطی، نسبت کفایت سرمایه، نسبت مطالبات غیرجاری و… نسبت به مدت مشابه در دوره گذشته نشان میدهد، شرایط بانک سینا رضایتبخش است؛ اما همان گونه که تیم جدید مدیریتی در این بانک تأکید دارند حفظ این شرایط و همچنین دستیابی به جایگاهی درخور نام این بانک نیازمند برنامهریزی منسجم و نقشه راهی تازه است.
عملکرد قابل دفاع بانک سینا در سال مالی گذشته
مروری بر کارنامه عملکرد بانک سینا گویای آن است که ارزش تسهیلات پرداختی توسط این بانک در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۹ درصد رشد داشته است. در این سال حدود ۳۸۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که این رقم در سال قبل از آن ۲۵۹ هزار میلیارد ریال بوده است.
همچنین بانک سینا در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ شاهد رشد ۴۲ درصدی منابع بوده است و بهاینترتیب منابع بانک در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۶۷ هزار میلیارد ریال رسید. علاوه بر این با انجام اقداماتی نظیر اصلاح ترکیب منابع، گامهای مؤثری در جهت کاهش قیمت تمامشده پول برداشته شده که در نتیجه آن قیمت تمامشده پول از ۱۶٫۸۹ درصد در پایان سال ۹۹ به ۱۶٫۴۸ درصد در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.
حمایت از شرکتهای دانشبنیان یکی دیگر از اقدامات موفق بانک سینا در سال مالی گذشته بوده؛ تا پایان سال ۱۴۰۰ با اعطای پنج هزار و ۴۴۸ میلیارد ریال تسهیلات و بیش از ۳ هزار میلیارد ریال ضمانتنامه برای این شرکتها، اقدامات مؤثری برای حمایت از تولید و اشتغالآفرینی این شرکتها توسط بانک سینا برداشته شده است.
در کنار این دستاوردها، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات در بانک سینا با کاهشی دو درصدی از ۴٫۵ درصد در پایان سال ۹۹ به ۲٫۵ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۰ رسیده که طبیعتاً توان اعطای تسهیلات توسط این بانک را بالا برده است.
نتایج این بهبود در عملکرد را میتوان در سود خالص بانک سینا مشاهده کرد؛ این بانک در پایان سال ۱۴۰۰ با کسب مبلغ هفت هزار و ۲۹۸ میلیارد ریال سود خالص، توانسته به میزان ۵۱ درصد نسبت به سال قبل از آن، سود خالص خود را افزایش دهد.
مدیران سینا به دنبال گذار فتح بازار
با وجود موفقیتهای بهدستآمده در سال مالی گذشته، مدیران بانک سینا ضرورت تغییر پارادایم در این بانک و گذار از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن را بهخوبی درک کردهاند و به دنبال افزایش معنادار سهم این بانک از بازار هستند.
غلامرضا فتحعلی سرپرست بانک سینا دراینرابطه میگوید «مدل تحول کسبوکار بانک سینا در دست تدوین است که در آن حرکت به سمت بانکداری جدید و مدرن با ارائه خدمات متنوع، همراه با تغییر فرایندها و تقویت ساختارها یک ضرورت و از رویکردهای مدیریتی بانک تعیین شده است».
با درنظرگرفتن شرایط حاکم بر نظام و شبکه بانکی کشور به نظر میرسد بانک سینا برای تحقق اهداف تعیین شده در نقشه راه سه ساله خود باید به مقولاتی مانند کاهش بهای تمامشده پول از طریق بهینهسازی ترکیب منابع، مدیریت مطالبات غیرجاری و افزایش بهرهوری و همچنین مدیریت نسبت کفایت سرمایه و ارتقای تابآوری بانک در مواقع بحران توجه ویژهای داشته باشد.
کاهش حجم دارائیهای موزون به ریسک و افزایش سرمایه نظارتی از طریق افزایش سودآوری و کاهش تعدیلات نظارتی نیز از دیگر مواردی است که میتواند عامل مهمی در مدیریت نسبت کفایت سرمایه بانک باشد.
تحول دیجیتالی، کلید بانکداری مدرن
در دنیای امروز چه در نظام بانکی جهان و چه در شبکه بانکی ایران، بانکی که توجه کافی و تمرکز ویژهای بر تحول دیجیتالی نداشته باشد نمیتواند ادعای گذر به بانکداری مدرن را مطرح کند. مدیران بانک سینا نیز با پذیرش این ضرورت، ورود بانک سینا به عرصه جدید در دنیای بانکداری نوین با رویکرد تحول دیجیتال را یکی از برنامههای مهم و اساسی بانک تعریف کردهاند تا بهاینترتیب بهینهسازی محصولات، خدمات و کانالها و توسعه هوشمندی در کسبوکار از طریق استقرار نظامهای مبتنی بر داده از محورهای تمرکز این بانک طی سه سال پیشرو باشد.
به عقیده کارشناسان هر بانکی در ایران از جمله بانک سینا برای موفقیت در ایجاد تحول نیازمند گذار از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن، تغییر و بازنگری در فرایندها، زیرساختها و محصولات نیاز دارد که همه اینها باید متناسب با برنامه کسبوکار بانک تعریف شود و به این به پرسش اساسی پاسخ داده شود که اولویتهای بانک در جذب مشتری، طراحی و ارائه محصولات و کانالهای ارائه خدمات چیست؟